|
|
|
|---|---|
| ja förstår inte en sak, har grubblat på de länge men på de gamla bmw (automat) SÅ vet ja att där finns en sport knapp o en ekonomi knapp men på e39an finns där ingen så hur vet man om man kör ekonomiskt eller om man kör på sport läge? | |
|
På E34 modellerna (V8 undantaget) så har du 3 tydliga lägen, (E) Ekonomi, (S) Sport och (*) Vinter. V8 modellerna för E34 och E32 var de första adaptiva automatlådorna på BMW, dessa lådor anpassade sitt växlingsschema efter förarens körstil även om lådan hade 3 olika körprogram. På E39 modellerna tog man helt och hållet bort knapparna för val av körprogram och automatlådorna blev helt adaptiva, dvs att lådorna anpassar sig efter din körstil. Trots detta så behöll man sportläget. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Inte helt rätt Mugge, men nästan ;-) De allra äldsta E32 och E34 har en knapp med S E M, där M står för manuell. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Illa... det har jag faktiskt inte sett, vilka årsmodeller rör det sig om? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Dra spaken till vänster så tänds lampan för sportläget, annars går den i ekonomi läget. Hate |
|
|
Gäller åtminstone M70 med icke adaptiv ZF4HP24EH och M30 med ZF4HP22EH. ZF4HP22H var standardlådan på 730iA M30 och saknar växelprogram (och SEM-knapp), men EH-lådan gick att välja till. Jag vet inte om det gick att välja till EH på 530i/535i M30. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| jaha så de e så....men om man drar spaken till vänster så sätts M-knappen på och då slås de manuella läget på, de kan väl inte vara sport för S-knappen står på höger sida allstå när man har den på Drive....eller har ja fel? | |
|
Jag har M läge på min 89:a E32. Men jag har inte direkt förstått vitsen med det läget. Visst jag kan lägga i 1:an t ex. Men det kan jag ju göra i t ex S läget oxå. Vad avses egentligen med M? mvh |
|
| Har faktiskt inte provat min "M" funktion, har det på min e34 -89, men kan man inte bara låsa den i t.ex 2an på vintern när man ska starta i t.ex en korsning, ungefär som de nyare modellernas "vinterläge"? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.