AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.567

Frågor angående Dension Ice>link. E39 -99

Hej!

Skall inom snar framtid köpa en Ice>link plus till min E39.
Har dock några frågor.

I min E39 från 99 (Tillverkad 99 06). Har stereon runda eller platta stift? Stereon är en Buissnes enkelcd. Ej DSP.

Kommer ID3-taggarna synas i min MID, eller blir det bara som vanligt t.ex. TR 12?

Kommer CD-växlar alternativet upp automatiskt upp när man kopplar in Ice>linken?
Eller måste CD-välxlarfunktionen aktiveras på något annat sätt? (Har ingen CD-växlare nu)

Kommer Ipoden starta och stänga av sig med bilens tändning?

Tacksam för svar!

Mvh Carl.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
1= Troligtvis runda stift.
2=vet ej
3=Kommer upp automatiskt , ev måste du slå/på radion en gång.
4=Vet ej
Jag har en Ice>Link Plus i min E39 från 99/6 (lustigt samma tillverkningsmånad).

1 Runda stift
2 ID taggarna syns dock inte med en gång du måste fippla lite via ipoden första gången innan det fungerar av sig själv sen.
3 Automatiskt
4 Ja det vill säga om stereon är på.

Det är lite bökigt att få igenom sladden från stereon ner till mittkonsollen. För övrigt så får du nog god hjälp av denna manual som Bood här på forumet har tagit fram: Länk
Ps: Det skall vara torx inte insätts som på bilden, samt att kontakten till stereon ser lite annorlunda ut. Du får ha en skruvmejsel som du försiktigt bänder upp kontakten med. Det tar lite tid med fipplandet men det är enkelt.
Ligger språket på texten i ice link-menyn inprogramerat i själva ice-linken?
Eller kommer språket i ice-link menyn bli detsamma som ipoden är inställd på?

Funderar på att köpa ice-link från Tyskland, men vill inte ha menyer på tyska.

Någon som vet?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Köpte en av mina icelinks från tyskland, men även den har alltid "snackat" engelska.
Om inte så går det alltid att tanka in ny firmware i den.

/Andy
Okej. är du säker på att språket följer med firmwaren? så den inte ligger inbakad i någon skyddad fil? Någon annan som kan ge mer info om detta? Skall maila säljaren i tyskland för att fråga. Är den värd pengarna tycker ni som har den?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

För att uppnå den totala upplevelsen och slippa ha en ipod liggande synlig så är det definitivt värt det.
Har man dessutom navigator och tvmodul så är det ju ett plus att man kan spela upp musikvdeos och filmer via ipoden och icelinken på navskärmen.

Tjänar man verkligen mycket på att köpa icelinken från Tyskland numera?
Trodde att prisnivån var ungefär densamma nu?

/Andy
Är lite lat och frågar här istf hos Dension: Finns uppgraderad firmware för en Icelink som är knappt 2 år gammal? Min adapter är inte helt stabil i funktionerna ibland, det går inte att spela mer än 4 album av kanske 20 osv i spelaren. Ipoden är en 20Gb Photo och har ver 1.2.1. Nån som märkt liknande dumheter, hur uppgraderar man?

FP
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Har du en icelink eller icelink plus?

Vilken icelink firmware kör du idag?
Generell typ 2.0x - 2.1x
eller BMW typ 2Bx

Se alltid till att iPoden har senaste firmware.

Själv kör jag 2B3 med både en äldre ipod uppdaterad till senaste firmware
och en ny 30Gb ipod med senaste firmware utan några somhelst problem.

Uppgradering av iPod gör du med genom den mjukvara du hittar på apples supportsida.

Uppgradering av iPoden görs genom att man lägger in ett antal ljudfiler i en uppdateringsspellista på ipoden och kör denna ansluten till bilen.

/Andy
Jag kör IceLink Plus med ver. ICEV 22.B2 och iPoden har senaste s/w. Kan du förklara hur du menar med ljudfiler igen, du menar väl IceLink (ej iPod) i sista stycket? Var hämtas isf filerna för uppgradering, jag kollade hos Dension men det var rörigt och trög navigering just då på sidan.
Det hade varit önskvärt med en manual mera specifikt för BMW´s knappar och displayer för t.ex Business och modeller med bildskärm osv. Den generella manualen lämnar en del övrigt att önska, fast jag hittade en ny variant på nätet nyss som bl.a nämner AUX1 som syns på min display i bilen ibland när jag knappar runt bland menyerna. Detta nämndes t.ex inte i snabbmanualen som medföljde IceLink.

FP
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Stämmer, jag menade icelink i sista stycket.

Firmwaren kan hämtas här: 2B4
Länk
Lägg sedan till spellistan till itunes i en spellista som heter UPDATE.

Kör sedan filen Start update när du har ipoden kopplad till bilen.

Posta gärna länk till den manual du hittat, kan vara intressant läsning...

/Andy
Jag skall testa att uppgradera till 2B4 senare i veckan.
Manualen finns hos Dension, den skiljer sig lite mot den folder som medföljde när jag handlade.
Länk

FP
Beolink: Man tjänar inga större pengar 5-700.
(13-400 inkl. frakt i Tyskland. Sverige 18-2000)

Men pratar ice-linken från Tyskland tyska med mig så struntar jag nog i att köpa den där.

Har inte fått något svar från den tyska säljaren angående detta, så jag vet inte än.

Och den svenska beställningssidan densionsweden.com ligger fortfarande nere. :-(

Känns som det inte är meningen jag skall få köpa någon ice-link... Suck.

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Köp den på www.brl.se istället då.
1695:-
Såg också en kille som annonserade en universal icelink
för 695 men där behövde man själv löda ihop adaptern med den befintliga kabelstammen. (ingen aning om hurpass bra den är).

/Andy
Beolink:
Köpte den direkt från Dension istället.
Beställde den via mail. Tog endast två dagar, så nu har jag den.

Nu återstår bara att köpa en ipod också...

Tack för alla svar hittils!
Återkommer nog med fler frågor när montering blir aktuell.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.