|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet ett bra och billigt chip till bmw 328? eller något annat kul man kan göra med motorn, allt förutom "snurbo" tacksam för svar. / MVH Marcus | |
|
Yes, ett 325 insug på så händer där lite på dem högre varven också! Itsfun har nog billigast chip annars. |
|
|
okej, men gör de mycket med insug, filter och sportsystem ? tack för hjälpen :) |
|
| Får du dit ett 325 insug, sportsystem med racekat och därefter mappar bilen så kan du nog få ut 20-25 hk på topp. | |
| jag vill inte låta negativ eller så, frågar bara pga min okunnighet, men gör inte 325: insug att man bara flyttar upp det goa bottendraget till högre varvtal och på så vis tappar draget på de låga varven? Det är vad jag hört, stämmer detta? | |
| satsa inte på 325 insug, som sjoling sa så förlorar du bottendrag | |
|
Plocka dit ett insug från en M3, passar inte men det går att lösa. Gör ett avgassystem med catersättare... Mappa bilen, t.ex. unichip eller om du hittrar ngn som är duktig på motronic... Finns nackdelar och fördelar och det kan vara en del jobb men snabbare skulle den bli... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
m3 har samma insug som 328. satsa på en m3 grenrör istället och ta bort kattarna och en mappning av bilen så är du på bra väg. om du har råd så finns massor av möjligheter av trimninga hos kohler.mm men det kostar mycket, satsa på en m3 om du vill ha mer effekt. |
|
|
Du tappar vrid på låga varv, men det kan man leva med. 5000 varv original händer ingenting men med insuget från 325:an kan jag lova att den skjuter på rätt bra. Ingen M3 men sticker ifrån en org. 328. |
|
|
Keno: Jag vill då inteminnas att 328:an har separata spjäll som m3:an.. Mycket svårt att tro att deär så.. Mvh Uffe |
|
|
Med nästan all sugtrimming så tappar man effekt på låga varv, tyvärr. Med ett M3 insug så tappar man helt säkert ännu med effekt på låga varv eftersom kanalerna är större = lägre gashatighet. PS. euro M3 har separata spjäll och USA m3 3.0 har samma insug som m50b25 och 3.2 har samma som m52b28 /// Kristian |
|
|
det va det jag ville skriva. tänkte inte klart den morgon jag skrev inlägget kristian tack för uppbackningen |
|
|
Man får säkert räkna med ett annat utseende på effektkurvan om man trimmar en 328 vilket jag iofs inte ser som en nackdel men det är ju olika. Totala effekten skulle helt klart öka. Effekten på låga varv styrs av trattlängden då de stämmer av pulserna till ett visst varvtal, inte av att det finns separata spjäll med större area. De separata spjällen ger mer direkt respons och den ökade arean tillåter att mer luft snabbt kan sugas in av motorn. Ungefär som att man lättare suger luft genom en bensinslang jämfört med ett sugrör... Det är min uppfattning om det hela, finns det ngn guru här som kan detta utan och innan får han/hon gärna rätta... =) Man kan ju iofs kolla vad som skiljer t.ex. en M52b28 från en S50b30. S50:n kan man ju kalla en proffstrimmad "vanlig" Bmw sexa med lite vilja... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Skapar tunna insugsrör bättre bottenvrid? Är väl långa insugsrör som skapar högt vrid/låga varv, medan korta främjer hög toppeffekt. Frågan är om man inte behåller bottendraget och får toppeffekten på högre varv också? Det kan ju lätt "kännas som om bottendraget försämras om det är kanon på högre varv, Skulle gärna sett ett bromspapper på att det blir på det viset. Smala insugsrör fungerar strypande för luftflödet. |
|
|
Njae...... För att trattarna ska kunna göra någon nytta (den blir ju resonans i tratten så att luften har varit ute och vänt tills nästa insugsfas) krävs ju att det är lite fart på luften i trattarna, det blir det inte om du har för grova rör. Så för stora trattar gör att du tappar effekt/vrid på låga varv. Du måste betsämma dig för vilket område som är viktigt för dig. Om du nu inte har variabel trattlängd och variabel diameter om följer motorvarvet, vilket finns på en del bågar och bilar |
|
|
Hade jag haft pengarna hade det suttit ett Enem kompressor kit på min 2.8'a. Länk /Fredrik |
|
| inte så konstigt att US M3 har likadan plenumkammare som som M50, med tanke på att det är en modifierad M50 motor och inte en S50 som den europeiska versionen är! | |
|
Kan bara säga att sätt på 325 insuget!!! finns bara fördelar bilen går mycket bättre. om ni inte gubbkör för då har ni iaf ingen nytta en den extra effekten som kommer vid ca 4800 rpm och uppåt! sen M3 grenrör andra kattar och en MAPPNING (inte chip) så ska ni se att det rör lite på sig iaf.. |
|
| har 328 bara en katt? går det att borra upp 328 insug? så man får något mellan 328 å 325 insug? | |
|
Sten Jarl sa till mig när jag babblade om att trimma min gamla 325 e30. Utan överladdning så är det billigare att köpa ny bil med större motor. Vid trimning av sugmotor så kan du räkna med 1000kr/ hk. Billigaste trimningen är att lätta bilen. Hört någon säga att 1hk motsvarar ca 12 kg. Jag vet att mina råd är tråkiga.. |
|
| ganska bra råd, men 12 kilo är ganska mkt att få ihop till | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.