|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 850:a som ibland inte vill starta när motorn är varm. Ström finns men det säger bara klick. kan det vara så att startmotorn får värmeslag ibland i och med att den sitter så nära grenröret? Jag har bytt startmotor men symtomet försvinner ej. Någon bland V12 åkarna som har någon erfarenhet i detta? | |
|
Feljusterad givare till växelväljaren? Skall ju bara gå att starta i neutral eller parkeringsläge. Alternativt glapp i jord mellan motor och kaross. Bytte du till ny eller beg startmotor? /Mats J |
|
|
Jag bytte till en utbytesstartmotor. Det är inte växelväljaren. Kanske glapp i jord som du föreslår Mats, men det konstiga är att det bara inträffar med varm motor och när jag har kört med sportläget på automaten, alltså inte när jag har kört med ekonomiläget. Mysko va? |
|
|
Om jag öppnar huven och låter motorn svalna 5-10 minuter, hoppar den igång igen utan protest! Hmmm... |
|
|
Om det är möjligt att komma åt, så dra en kabel från startmotorn in till kupen och koppla en lampa på den (jorda på lämpligt ställe). På startmotorn kopplar du kabeln till den anslutning som får ström då startnyckeln vrids till startläge, då kan du se om startmotorn får signal då du försöker starta. Får den signal men ändå klickar så är det antingen startmotorn eller jordningen. För att få fram om det är jordningen kan du jorda lampan i startmotorn och göra samma test, lyser den inte då är det jordningen, annars är det dags att se över startmotorn igen. Ta isåfall din egen startmotor till en bilelektrisk firma om du inte mekar själv. Låter som att startmotorn du har inte tål värmen. På endel amerikanare får man linda in startmotorn i värmeisolering för att dom skall funka. /Mats J |
|
|
Har du extra startspårr på bilen? Nisse |
|
|
Ja, jag har eftermonterad startspärr |
|
|
Jag hade samma problem. Vred på nyckeln och det lät som att startmotorn gick till och sedan låste sig. Min startspärr var den typen med en typ hörlursplugg. Underbart tjusigt monterad. Huvudspänningen från nyckel till säkringsbox (6mm2) var uppbruten och från den lilla spärrdosan gick 2mm2 kabel oklippt 5meter. Så efter mycke forskande klippte jag och satte ihop orginalkablarna. Sen blev det som en helt ny bil, när jag blev av med spänningsfallet . Eftersom inte försäkringsbolaget kräver att den är monterad så klippte jag bort allt utom spänningsmatningen till den. Så ser det ut som den fortfarande är inkopplad (Lampan blinkar). Nisse |
|
|
När du har felet kan du prova att ta en tråd och koppla ihop stift 11 och 14 i testpluggen. Det var mitt sätt när jag stod ute med felet. Nisse |
|
|
Fixade det sig? Nisse |
|
| Hade exakt samma problem dessutom vid besiktning ! Ragge 1000 sitter den förbenade start spärren under instrument brädan ? Jag har nått slags fiske drag hängande i nyckeln (sändarspole) start problemet verkar precis som när den kommer utom avkännins avstånd (med skillnaden att då lyser inte EML lampan. tacksam för tips M.V.H. Nicke | |
|
Min var inkopplad under rattstången(huvudspänning och startspärr) och nere bakom vänster fotpanel(spänning till bränslepumparna). Problemet var huvudspänningen, det fanns inte ström nog när startmotorn skulle dra. Bilen blev helt strömlös, reset av färddator osv. Så du får leta under panelen om du ser några kablar som ser ut som dom är eftermonterade. /Nisse |
|
| Tackar för snabbt svar ! | |
|
Hoppas du hittar felet. Mina problem kom först en gång i månaden och då var det svårt att felsöka. Sedan på slutet kom det ett par gånger om dagen. Då var det dags att komma på vad det var. Jag visste att jag kunde starta från servicepluggen så startmotorn var ok. Sedan var det bara till att följa bakåt. Från första gången till att jag hittade felet gick det nog 2 år. På min gjorde det att det gick inte ström så det räckte till motorstyrning vilket gav heltokiga avgasvärden. Hade nog fått fixa det tidigare om inte min bil hade varit befriad för avgasregler på besiktningen. /Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.