AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
933

Köpa 525 med oljeläckage?

Jag letar efter en bmw 525 från 89-93 för runt 15 000.
Har nu hittat en som jag ska få se mer bilder på då den ska ha lite rost i dörrkanter och lite på bakluckan. Den är nybesiktad men den läcker olja och spindellederna måste även bytas inom ett år.

Vad säger ni om det? Dyrt/svårt osv?
Vad ska jag tänka på? Och hur mycket kan jag gå ner i pris pga detta? Satt pris på denna är "15 000 BVSA".

Tack på förhand!
Martina
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Årsmodell, mil, utrustning...?

Var läcker den olja? Går oljan in i vattnet?
Den är från 90 och har gått 30000 - 35000 mil.
Detta är vad som står i annonsen;
Bmw 525i mgrå i hyfsat fint skick
besiktad 060612
skattad 060801
Lite rost
taklucka
ac(defekt)
Drag
Lm fälgar
Nya sommardäck
Vinterdäck
15000:- billigare vid snabb affär

Var den läcker olja vet jag inte, det sa han aldrig. Men det är alltså något jag bör fråga, om den går in i vattnet? Ursäkta mitt totala ovetande. Min "köpa-bil-hjälp" är inte hemma på några dagar så jag täntke försöka lite själv, men vill gärna ha mer info om vad jag ska titta efter osv.
Den här alltså: Länk
Jag skulle tro att den läcker olja under bilen från någon packning. Detta är mycket vanligt och inte så farligt såvida det inte är stora mängder.

Om den däremot har vatten i oljan eller tvärtom är det INTE bra och du bör inte köpa bilen. Kolla att oljan inte är grå.

Om bilen verkar hyffsat ok kan du väl bjuda 10' tycker jag. Det finns många E34:or att välja på och den har ju trots allt rätt så många mil bakom sig.

Mvh Johan
Annars skulle jag föreslå att du tittar på årsmodell 91 och framåt med den nya och bättre M50-motorn. De borde gå att hitta för 15' eller strax däröver.
T.ex. någon av dessa:
Länk
Länk

Mvh Johan
kl
69
kleppan
540 94:a sedan.
Ett annat bra tips är att kolla hur många ägare bilarna har haft. Är det många ägare e det säkerligen en problembil som ingen har haft tid eller pengar att reparera o serva den för, och när något strulat o kanske blir för dyrt o fixa, säljer dom den billigt istället för att "bli av" med problemet.

Be om o få regnummret, eller om det syns på bilden, kan du kolla upp själv på Vägverkets hemsida om fordonsuppgifter. Här har du en länk dit till vv.

Länk
Bättre att lägga till lite pengar och få en fin istället... Det kostar ofta mer än vad det smakar när man köper en billig bil.
Tack för era svar!
Malmö är tyvärr för långt för mig att åka för att titta på bil då jag bor i Dalarna. Men jag ska fortsätta se efter andra 525or. JAg behöver även drag på bilen vilket gör det svårare att hitta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.