AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.379

Peoblem med att bilen seglar på vägen.

Sida 2 av 2
pe
17
pex
525i -92
Byt SilentBlock....
Jag tror att det är hjälpstyrarmens bussning som är felet nu för det verkar va lite glapp där. Nu undrar jag om det går att byta den bussningen utan att ta loss kulleden? Hur skall jag bära mig åt på gör det själv står det att det är bara att knacka loss men kullederna sitter ganska hårt och jag skulle inte vilja köpa hela styrarmen ny ganska dyr. tack för svar. :)
Smiley©
pbengtss

Måste fråga dig hur du upplevde det när det spårade med bmw'n, när bilen drog iväg åt nån sida kändes det i ratten då eller märkte du bara att bilen började dra åt ena hållet fast du körde rakt fram?

Jag har problem med spårningar med min bil, speciellt när jag bromsar, och jag känner direkt i ratten när bilen börjar dra iväg åt nåt håll.
Det känns som om hjulen vrider om ratten i händerna på mig, det ska ju vara tvärt om, det är jag som ska styra hjulen med ratten... :-/

Detta är inte alls roligt, speciellt i högre farter när man bromsar, har hänt att jag behövt lite mer än min egen fil då :-(

Jag hittar inga glapp någonstans (vad jag kan se) och jag har gjort en 4-hjulsinställning, men inget jag gjort med bilen har hjälpt.
Ska köpa en ny uppsättning hjul när jag har bestämt mig för vilka fälgar jag vill ha, hoppas att det kan hjälpa.

/Thomas
gretzky
Smiley

Ditt problem låter mer som ett kärvande bromsok. Om 1 av oken fram kärvar så bromsar det andra betydligt mer och då kan ratten sticka iväg lite..

dieseldoris
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Smiley:
Som gretzky säger verkar du ha andra problem än spårning. Spårning känner man främst i hastigheter över typ 70 km/h och känns oftast som att hela bilen dras i sidled när vägbanan är nedsliten och man inte kör mitt i spåret, dvs däcken har inte jämn tryckfördelning över kontaktytan. Visst kan det kännas i ratten också men bilen dras snarare åt sidan än att den vill svänga. Eftersom man då måste parera för att hamna rätt i spåret kan det kännas som att ratten vill vrida sig. Det förstärks också om hjulinställningen är felaktig.

Se till att de rörliga delarna i bromsarna löper fritt så blir du nog av med ditt problem vid inbromsning!

//
Länk
jag känner inget i ratten den bara mittiallt styr sig sakte mot höger eller vänster. Det är så störande man vill ju att bilen skall kunna fara rakt när ratten e rak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.