AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.378

Peoblem med att bilen seglar på vägen.

Sida 1 av 2
Jag har ett sådant problem på min 525IA -94 den seglar liksom till sidorna när man kör. Man får hela tiden parera det e ganska jobbigt. någon ide var felet ligger? alla kulleder är bytta.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Har du möjligen lågbudgetdäck eller mjuka däck? Min gamla SAAB är i princip livsfarlig sedan jag satte på Uniroyaldäck bak, ingen styrsel alls. Och de är riktigt mjuka.

Bimmern spårade ordentligt innan jag bytte till de nuvarande däcken (Kumho KU-31 Ecsta Sport 235/45/17 runt om). Inga tendenser alls nu ens på mycket nedkörda vägar.

Skillnad alltså mellan vingliga och spårande däck. Vilket problem har du? Är det likadant på alla typer av vägar?

//
Länk
har atiro däck säkert nå billigt skräp va nya på bilen när jag köpte den. däcken bara den här sommaren använda hittils. ganska släta. kan d vara problemet tror du?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Testa att fyll i mer luft, runt 3.0.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tryck i mer luft och testa. Om du har möjlighet att prova andra däck vore det ju bäst. Du kanske har vinterhjul att testa med? Det är ju dags för det snart...

//
Länk
det e ju sant tror lite på att d kan vara däcken det är fel på. vad för däck är bast och förmånligast.
Min fd 330ci uppförde sig ockå så i vintras, liksom "ormade" sig på vägen.
Jag fick denna förklaring av däckfirman: pga att jag hade nya däck bak och ganska slitna däck fram, så vilade ju bakvagnen på en högre "gummikudde" och det i kombination med dåliga framdäck (som alltså hade mycket mindre "gummikudde") kan ibland ge den effekten...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Bakbalksbussningarna brukar ge liknande symptom. Slingrig gång, väldigt vanligt på E34'an
Nr.2 i länken Länk

Freude am fahren
dyr? svår att byta?
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Inte speciellt dyra ca. 250:- st, men lite jobbiga att byta. Helst bör man ha ett speciellt verktyg för att dra ut dom. Betalade 2000:- för 4 år sedan på BMW för ett byte. Du kan kolla mektipset Länk

Freude am fahren
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Har du ingen våldsam natur så tar det tid ;)
För mig (den våldsama dåren) tog det längre tid att sätta dit nya än att plocka bort gamla ;) totalt 4 timmar.

BMW - Beroende Med Wilja!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vinglighet som du beskriver brukar nästan alltid bero på däcken. Men det är också vanligt att något/några stag eller bussningar i framvagnen är slitna. Bakvagnsbussningarna (Silentblocken) kan också ge symptomen om dem är slitna. Om du inte har gjort en framvagnsinställning, så gör det!

Det du ska kolla på i framvagnen: Länk

*Stagen nr 2 och nr 7 på länken
*Bussning nr 8

Kolla också skicket på stötdämpare och fjädrar runtom.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Anderssonfin:
Jag är 100% nöjd med mina Kumho-däck som kostade 4800:- för alla fyra (inkl. montering!) hos GT Däckservice i Kävlinge (1100:-/st på Däckonline - länk till däcket: Länk. För det priset kan jag varmt rekommendera dem. Jag har aldrig provat andra däck på Bimmern. På SAAB:en har jag plöjt igenom ett antal rätt billiga däck varav de enda jag är nöjd med är Goodyear Eagle NCT5 som är stabila och tysta. Men om de är bra för din bil kan jag inte svara på.

//
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ops, parentesen kom med i länken! Den här fungerar: Länk

//
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nähä, inte det heller. Då provar vi Länk istället...

//
Länk
tack för all hjälp tror jag har hittat felet misstänker att jag har glapp i styrsnäckan kan det möjligvis vara det som är felet? vilken storlek på fälg är bäst på min bil har nu bara 15 tums?
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
det finns en bult/mutter där ratt axeln går in i styrsnäckan... tag en block nyckel 22" och dra åt lite lätt lite pilligt och trångt men klart värt att testa innan du lämmnar in bilen för det.. , drar du åt för hårt så kan det bli jobbigt att dra till baka ratten efter sväng..
lycka till

Ge han olja Bara!!
fram vagns inställingar är gjorda. Vilken vinkel är d som är fel när däcken slits på yttre sidan? Skall föra bilen tillbaka och ställa vinklarna igen och försöka få nya däck ersatta.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
hmm bulten sitter på undersidan av styrväxeln.. d.s

Ge han olja Bara!!
vad är det för skruv har du bild på den?
fatii. har du någon bild på vilken bult d är som jag kan pröva spänna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.