|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag blivit lite intresserad av en 528, men problemet med den är att värmen går upp. Ägaren säger det är topp packingen. Vad kostar det att byta och vad kan det för övrigt vara för fel om det nu inte är det. Priset på bilen är 42500kr den har rullat 19000mil med servicebok. Tack i förhand | |
| på min bmw 320 kostade det 10000 å byta topppackning... | |
| Det kan vara många olika fel, omöjligt att svara på exakt vad det är utan att titta på bilen. Men, det kan t.ex. bero på läckage någonstans i kylsystemet eller trasig vattenpump / termostat. Vanligaste felet på E39 528 är just vattenpumpen och termostat/termostathus. Topplockspackningen eller topplocket kan också gå sönder, men det brukar synas på antingen färgen på motoroljan eller mycket högt tryck i expansionskärlet. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag skulle först undanröja tvilet på topppackning genom att åka in och kolla om det finns CO2 i kylvattnet. Om det är fixat så skulle jag sedan satsa mina stålar på att det är H2O pumpens skovelhjul som har "packat ihop". Stiger värmen konstant varje gång eller bara sporadiskt? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Om bilen är fräsch och så, har lite utrustning och inte är sönderkörd så låter 42, säg 40 som ett rimligt pris. En topprenovering kostar olika beroende på om du bara ska byta packningen eller om du ska göra en komplett renovering av toppen. Men räkna med minst 8, 9, 10 lappar på verkstad för enbart packningsbyte. Då är det rätt billigt. På BMW tar dem säkert 15-20 för samma jobb, om du hittar någon billigt, eller någon som gör det utan kvitto kan du komma undan billigare. Det måste inte vara topp packningen som sagt, men kan vara. Co test är ett bra förslag. Komp prov är ett annat förslag. Kolla vatten, olja osv. |
|
|
Kan det vara detta? Fläktkopplingen på E28 är som vanligt av viskotyp och kan med tiden få nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under körning i köer eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. En ny fläktkoppling kostar 1080 kr på Motornord. Min sida Länk |
|
|
SÅg på priset att det kanske inte va en E28.... Min sida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.