|
|
|
|---|---|
|
Hej! "Nyköpta" bilen har kokat för första gången för mig, dock har föregående ägare haft samma bekymmer. Det ledde tillslut till det modellkända fenomenet byte av kylare å viskokoppling till kylfläkten, han lyxade även till det genom å byta termostat sammtidigt. Som sagt så berättade han bara om en gång han vart stående på essingeleden å bilen kokade, men jag vet inte hur mycket den kokade och hur många gånger mer än den han berättade om så jag befarar det värsta=DYRT! Jag vet inte riktigt hur hårt den har levt tidigare men den har trots allt gått 224?? garanterade mil och jag är 6:e ägare i Sverige. Kan tillägas att vad jag vet så brukade han bilen x antal mil efter reparationen, och vid min provkörning märktes inga tendenser till överhettning och han nämde heller inget om det. Hade man tänkt längre än näsan räcker så hade man kunnat ana detta, men som sagt inga tendenser fanns. Nu står bilen på verkstad iaf, jag kommer nog å propsa på generalgenomgång av motorn å sammtidigt byta kedjor å spännare. Men den som lever får se. Föresten hur kännsliga är motorerna för överhettning/kokning då speciellt 528:a motorn på en 96:a? Är hela motorn av aluminium eller bara toppen som tidigare generationer? Hoppas på svar en förnärvarande ledsen bmw ägare. | |
| Hade du köpt bilen på bilfirma? Det låter ju som om det bara kan vara pumpen eftersom allt annat är bytt men det kan ju också vara termostaten trots att den nyligen blivit bytt. | |
|
Hej! Det var vattenpumpen som var orsaken! |
|
|
Kolla upp motorn mycket noga, jag vet inte vad som behöver kollas, det borde verkstaden veta, men min fars 528 -96 gick tokvarm efter att det lilla plaströret där slangen till kylaren kopplas, gått av. Verkstaden missade att kolla något, och det hela slutade med att motorn blev sopor, och fick bytas. Man borde anat oråd när oljefiltret fick huggas loss från avlagringar med koksad olja, men tyvärr byttes bara oljan och det gick som det gick. Blev en dyr historia för min far även om verkstaden tog en del av ansvaret. Så stå på dig allt vad du orkar, motorn skall gås igenom minutiöst. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.