AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.271

Bromsbelägg bak. Duger biltemas?

Jag ska byta belägg bak. Prisskillnaden är ju enorm om man jämför med orginal eller mekonomen. 149kr för belägg och 49kr för monteringssats. Alltså total kostnad 198kr. Mycket billigt måste jag säga.

Frågan är om det duger med biltemas klossar? Någon som provat?
Jag ska iallfall prova. Förlorar max 198kr + lite arbete.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Polaren testade biltemas bromsbelägg på sin e30, fram. Det dammade som satan, deras skivor verkar vara ok men beläggen är inget att jubla för. Men som bekant är det ju olika beroende på vad biltema köper in, ena gången kan det vara skit, som i min polares fall, men om du köper kanske dem är likvärdiga orginal. Man vet aldrig.

Man får det man betalar för, vill man bara ha något för att fylla oken med räcker det naturligtvist.

Jag skulle ALDRIG köpa biltemas men det är högst en personlig åsikt.

lillan Länk

//Thomas
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
"Prisskillnaden är ju enorm om man jämför med orginal eller mekonomen"
"Frågan är om det duger med biltemas klossar?"

Biltema eller Mekonomen, bestäm dig =)

Där bak kan du nog experimentera med mekonomen-belägg... 198:- är ingenting... Fram hade jag varit lite mer försiktig.

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Du kommer till 99,99% inte märka nån skillnad, mer än mera pengar kvar i plånboken.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jag hade för några år sen både skivor och klossar från Biltema. Hade underbara bromsar med riktigt gott sug i. Sen fick jag något tjall med oken och lämnade in den på BMW för byte och de bytte skivor och belägg också. Efter det blev bromsarna mycket mer tungtrampade och i mitt tycke sämre. Det jag möjligen kunde opponera mig mot på Biltemas belägg va att de skitade ner fälgen lite mer. Men vad gör det man tvättar ju ända varje vecka...=)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Mekonomen brukar nästan enbart ha bra grejer.. Jag har vid flertalet tillfällen sett meckar från orginalverkstäder som hämtar grejer till äldre bilar där. Speciellt bromsbelägg och avgassystem..

Jag skulle inte ha några problem med bromsbelägg från Biltema. Kör man normalt så funkar det. Dammar det lite mer så får man ju tvätta oftare = mer välvårdad bil..

//amullo
---
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Bak skulle jag absolut kunna tänka mig att slänga dit biltema belägg. Det jag har hört om biltemas belägg är att de slits relativt snabbt. Men beläggen bak slits ju ganska långsamt om man jämför med frambromsarna.

Hade det gällt frambromsarna så hade jag nog valt mekonomen medans bak duger troligen biltema gott.

Mekonomen har i många fall originaldelar, fast i en annan kartong. Tippar på att bromsbelägg är en sådan vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.