|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Grym bil! Imponerande kraft på bakhjulen trots automat! Lätt ställ/hjulspinn i skarpa kurvor på asfalt med steptronicen på 2an är ganska kul =) Rullar man framåt på 1an och trycker ner gasen lite (utan broms..) river den loss utan problem.. fan så skönt! Sanslöst vrid och kraft. Och LJUDET.. utanför bilen låter det nästan som att man tappat halva avgassystemet, men grymt ljud är det :) Inne i kupen hör man bara ett lätt men rått muller. Och fy fan vad snygg den är! 750:n är visserligen också pigg, och ökar farten snabbt, men det är inte samma "bett" på bakhjulen på något vis. Men så är det ju såklart en snabb komfortbil och inte en sportbil. Kul att jämföra bara. 650n var bra stötig i jämförelse.. men EDC dämpare (om det finns som tillval?) skulle nog vara klockrent till den om man vill åka komfortabelt ibland (eller för det mesta). Nu är det bara att vänta en 5-10 år innan man har råd att köpa en beggad :/ | |
|
Gjorde detsamma idag (igår) och ja vad ska man säga? Hur kul som hellst! VILL HA! 650 är ju lite ny och dyr men 645 däremot faller ju fort i pris och borde inom några år ligga kring 250 000:- Är det någon som kört båda och kan redogöra för skillnader? Ser man på pappret så borde ju skillnaden knappt märkas, hur är verkligheten? Men en otroligt skön bil är det! |
|
V12 LeMans |
Körde automatvxlad 650 i somras , har ej kört 645 , och tyckte den var en trevlig bil , men det är ingen sportbil utan en GT-vagn . Körde 130 samma dag , och den var mer sportig . Men jag skulle vilja prova en manuell 650 med styvare chassi och så lite xtrautrustning som möjlig för att hålla nere vikten . |
|
130 känns betydligt mer hysterisk än 650. Dessutom var automatlådan lite slö i 650in. Bilen är stor, skön och lyxig. En av kandidaterna om man skulle behöva lägga 200 mil genom Europa! |
|
|
Ni vet inte vad ni pratar om. 650 är INTE stor och skön! Kanske om man kört en 3-serie hela livet... Men 650 är både sötig och bullrig. Jag måste också säga emot angående automaten - den känns fruktansvärt effektiv! Vilket också bevisas på pappret, skiljer endast en tiondel på 0-100 mellan man/aut. Sen måste jag säga att nog fasen känns den ganska sportig! Klart.. är man van att köra GoCart känns den väl som ett lokomotiv, men allt är ju relativt. |
|
|
Johan_S: Allt beror väl på vad man har som referensramar. När det gäller 6-serien så tänker jag gentemot CL/SL mercorna, Porsche 996/997, Jaguar XK8. Har man 7-serien som referens blir det nog något annorlunda. Automatlådan i det exemplaret jag körde var segt, speciellt vid nerväxlingar och då främst vid kickdown. |
|
|
acey: Du glömde väl inte sportknappen? ;) // M.v.h. Daniel |
|
| Jag körde med steptronicen hela tiden. Det är värdelöst att köra på automatläget om man ska köra lite sportigt. Hastigheten på själva växlingen tänkte jag inte så mycket på.. däremot tyckte jag att själva drivningen kändes riktigt effektiv. All kraft på bakhjulen direkt! | |
|
Körde en sån (kanske samma?) när BMW on tour var här senast (Umeå). Jäklar vilket drag det var i den, trots automat. En sak jag inte gillade med just det exet var dock panelerna invändigt, som kändes plastiga. Jag undrar om inte alu eller t.o.m. träutförande är bättre på den bilen. Trä på e46 tycker jag ser lite töntigt ut, men på 6-an funkar det. Headsupdisplayen kändes lite onödig kanske. |
|
V12 LeMans |
Hehe , Johan_S , det mest körkänslan på kurvig väg jag tänker på . Måste vara trevligare med manuell låda , i alla andra förhållanden slår automatlådan den manuella , enligt min mening . acc.tider på dagens bilar skiljer inte så mkt auto vs. man. |
|
Alltså, man kan säga vad man vill om acc. tider etc. mellan aut o manuell, men inget slår "känslan" att manuellt växla en stor kraftfull motor. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
| Ja givetvis ger ju en en manuell eller sekventiell låda med sin "direktdrift" en ännu exaktare kommunikation mellan bakhjulen och gasen än en automat med sin hydrauliska momentomvandlare (converter). Tyckte dock 650 hade en väldigt direkt converter med väldigt små effektföluster vad man kunde märka, vilket i kombination med att man kan låsa på valfri växel via steptronicen ger en mycket bra känsla iaf. | |
|
Det verkar tyvärr som 6serien sjunker väääldigt långsamt i pris :/ Kul för förstahandsägarna, mindre kul för oss fattiglappar som ligger i kölvattnet och skall "fynda" Jämför priser med en likvärdig e65. Nästan halva priset för E65an!! Jag kan inte tänka en mer lämplig pendelbil än en 6a :) Synd iofs att den inte finns med V8 dieseln |
|
|
Okej, jag tänkte mer på psykologiska retrokänslan av att hålla i en växelspak som är direkt ansluten till så mycket mos, inte att jämföra när man med två fingrar steppar eller paddlar igenom en automat, (hur fort den än reagerar). :-) Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
| Har också funderat lite på en beggad 645:a . Hur ser kostnaderna i övrigt ut? Har hört en del skräckhistorier om reservdelskostnader t.ex. | |
|
Dyra reservdelskostnader? Vet du vilka delar det rör sig om? BMW borde lärt sig att man effektivt dödar "sina" bilar (Och varumärkesstatus) om man har orimliga priser på reservdelar. Varför? Jo, om 10år när reservdelskostnaderna ligger dåligt balanserade mot bilens marknadsvärde så kommer bilarna givetvis förfalla snabbt. Dvs så fort de kommer inom räckhåll för de som har råd att köpa men inte underhålla. Illa för varumärket när kronjuvelen ses rullandes/skramlandes med skeva piratprylar från Kina. |
|
|
dfallman, En polare har en 645:a (för övrigt till salu på börsen just nu) och visst verkar reservdelar dyra. Vissa grejer är ju sjukt dyra till och med. Ny strålkastare runt 15.000 var något jag hörde nämnas. Kan inte påstå att jag har så stor koll på delarna i övrigt dock. Min Cabrio Länk |
|
|
Tycker det är synd när man går ut med uttalanden som "Ny strålkastare runt 15.000 var något jag hörde nämnas", hallå....hörde nämnas.....jag menar, kolla upp det i stället?? Jag kör själv 645Ci och har ägt flertalet BMW och tycker faktiskt inte det är så stor skillnad på reservdels/servicepriser på 645:an jämfört t.ex. E60/E61. //Jocke |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Är väl inte dyrare reservdelar än till E24, E9 och E31? MVH Patrik |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Fick en chock när jag skulle beställa nya bromsOK bak till tantens Hyundai elantra! De skulle ha 2800/st!!! för dessa, är ju ta mig tusan en massproducerad korean med en tredjedel inköpskostnad av priset, för en ny snik utrustad BMW 5 serie!! Så reservdelar på BMW är nog inte så jätte dyra iallafall! Värst är servicarna och försäkringarna! MVH Patrik |
|
Joafog, Vad bra, då kan du väl dementera det påståendet och ge oss rätt uppgifter istället, fast det hade du kanske inte? Detta är ett forum och jag skriver vad fan jag vill. Har jag fel är jag glad om folk kommer med tillrättavisningar, inte spydiga kommentarer. Min Cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.