AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.293

Hur monterar man lättast solfilm?

ca
39
carita
318 i 92
skulle vilja ha några goda råd om hur man lättast mont. solfilm har försökt men tycker det går dåligt

K.
79
K.A.A.
318is -94 (E36)
På välvda ytor så kan detta vara väldigt svårt för lekmannen. Man måste ha varmluftpistol och mycket träning. Ett sätt att komma lite billigare undan är att köpa förformade solfilmer (www.appelt.se säljer t ex Foliatec:s variant och Länk har sin egen). Även med dessa kan det vara ganska jobbigt att få bra resultat.

På raka ytor är det ganska lätt. Rengör rutorna GRUNDLIGT. Klipp ut filmen genom att lägga filmen på utsidan (spegelvänt och givetvis med skyddshöljet på). Sedan ska du vara väldigt generös med vätska både på filmen och rutan. Ta gärna destillerat vatten med ett par droppar diskmedel i. sedan är det bara att dra ut vätska med en plastslev.

Lycka till!

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Håller med K.A.A

Har själv väldigt nyligen lagt solfilm på min och blev riktigt nöjd med resultatet.
Jag "fuskade" och köpte färdigskuren/färdigformad film.
Det var väldigt mycket lättare än jag trodde, men som det brukar sägas.. en bra film är lätt(are) att lägga på.

Som sagt... mycket vätska!

Köpte min från Solfilmsmontören ( Länk )
Dom har även varit mycket hjälpsamma då jag först fick en felaktigt skuren filmbit till bakrutan.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Nu när det är en solfilmstråd uppe igen kan jag passa på att fråga vad det är för skillnad mellan bilfilm och fastighetsfilm som återförsäljarna brukar ha??!

Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.