AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.396

Byta motor i 525 e34

Får man byta till en motor från 535 e34 som ju ligger på lite över 200hästar?

Måsta man då byta bromsar osv?

Passar en sån motor mot min växellåda eller måste jag ha låda + bakaxel med?

/Fredrik
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Du får framför allt inte ha en annan motortyp. I 525 -88 är det M20 och i 535 är det M30. Vridet får inte översiga mer än 10% och det gör det med M30. Växellådan passar heller inte.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
hur kan man då få besiktiga en e30 med t.ex en volvo t5 motor?

det om något är ju en annan motortyp?

på t.ex en volvo 240 kan man ju byta från förgasar till turbomotor, om man har turbons bromsar bakaxl osv och den går igenom klockrent, finns en tabell att gå efter på dem hur mycket effekt man får ha...

Finns det inget liknade till bmw?

Jag menar det är ju "samma" kaross på en 535 som 525...

/Fredrik
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jojo, man kan ju registerningbesikta. Är inte så hemma på det området. Vet bara att det inte är bara till att byta. Frågan är då om det inte blir billigare att byta bil...

Kim Karlsson, Kalmar
uttryckte mig kanske inte riktigt så bra som jag borde ha gjort =)
Menar om man kan regestreringsbesiktiga med en sådan motor...

Jag vill inte byta bil då jag har lagt ner så mycket tid och pengar på den jag har redan.

Sen så är hela tjusningen att man skruvar själv.

Tänkte köpa en 535 motor och plocka isär för att renovera och passa på att vikta in kolvar, stakar med med + porta toppen.

Skulle kännas skönt att veta allt är fräsht + att motorn kanske får en jämnare gång.

Men annars får jag väl plocka ner motorn jag har, men det vore ju roligare med 3.5 liter.

Så är det någon som vet?

/Fredrik
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Om du ändå har tänkt att lägga ner arbete på motorn så skulle jag byggt 2,7l och stoppat i trimkam och lite annat godis. Det är nästan mer tjusning i det.

Kim Karlsson, Kalmar
om man nu bygger om min nuvarande 2.5 liter rill 2.7 liter är det väl genom att öka slaglängden?

Vilket jag tycker är helt fel väg att gå då långt slag inte är det bästa om man ska kunna varva lite...

När jag river motorn, om det nu blir en 3.5 liters eller 2.5an, så blir et trimning i vílket fall.

Men någon monster maskin lär man ju inte få ut men 220-230 ur 3.5litern bör väl inte vara omöjligt...

MEN fortafarande brydd omden går igenom med 3.5an samt om jag måste byta låda osv...

Vilken bakaxel har lägsta utväxlingen?

/Fredrik
BMW:s modeller är inte godkända som ex. volvos 200 serie så att alla modeller inom karosserien är godkända för en viss effekt. Bara den specifika modellen gäller, +20%effekt och +10% vridmoment.

Att få kraftigare motorer godkända t.ex. nämda T5 motorn, eller andra avgascertfierade motorer kräver att du registrarar den som "ombyggt fordon". 10kw per 100 kilo har jag för mig gäller då... Läs mer på Länk

Du kan ju också chansa och bara slänga i en M30 maskin, de är ju väldigt lika M20 utseendemässigt. Se bara till att slipa bort 3,5 loggan på insuget ;)

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
man kanske kunde snida till så ett insug från m20in passar på m30 åxå, då lär dem ju inte märka så jättemycket...

Får väl prova det då om det blir en sådan spis...

Men måste jag byta lådan eller passar den som sitter i bilen nu?

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.