|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har köpt en polermaskin (Makita 1200w) och 3-M:s perfekt-it produkter, Fin rubbing (375), polervätska (376), och lackförsegling (377). Jag har ingen erfarenhet av andra produkter, så jag undrar hur dessa står sig mot andra alternativ. | |
|
finrubbingen är extremt bra tycker jag har använt den många år !! polervätskan är mycket bra att finpolera med !! |
|
porta |
Vaxet har jag personligen inte testat men har hört av andra att det kan vara ganska svårjobbat. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Min kompis är lackerare använder 3Ms produkter, även jag finrubbing och högglansskyddet. Funkar utmärkt ,men finrubbingen kräver en roterande maskin för bästa resultat. Det finns massor av bra produkter 3M är ett av dom. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för svaren, Hasso, roterande maskin, menar du oscillerande? eller funkar det bättre om man sätter polerkudden ocentriskt? En sak till, på lackförseglingen står det att man ska applicera medlet å sedan torka av efter en minut, för det första hinner man inte särskilt långt på bilen, för det andra har jag för mig att jag hört att rekondfirmor vill ha bilen i 2 dagar för att förseglingen ska få härda över natten, stämmer det? MVH Macke. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nej jag menar en roterande inte oscillerande en sådan ger inget bra resultat alls med finrubbingen. Det går att få en färdig skinade blank yta enbart med finrubbingen, utan att använda polisch efteråt. Låter du högglansskyddet sitta över natten lär du få rejält med träningsvärk för att gno bort det, blir jobbigt redan efter 10 minuter beroende på omgivningstemp.Funkar lika som ett vanligt wax men är betydligt hållbarare. ///MVH Hasso Länk |
|
ok, när du torkar av finrubbingen/lackförseglingen, kör du för hand då eller mjuk polerkudde? jag körde med finrubbing å sen polervätskan på tjejens passat -00 svartmetallic, när jagett par dagar senare tittade på den i starkt solsken såg jag att det var en massa "polerrosor" på den, vad gjorde jag för fel? mvh/ Macke. |
|
porta |
Kan vara många faktorer som t.ex. för hårda trissor, för hårt tryck, för högt varvtal, du polerade för kort tid så att slipmedlena inte han brytas ned ordentligt. Eller ofta en kombination av ngt eller alla alternativ ovan. Inte lätt alla gånger att börja polera med en roterande maskin, särskilt inte på en svartmetallic. Vad använde du för trissor och vilket varvtal körde du på? |
|
1500 varv med finrubbing, 1500 varv med polermedlet som är till för att ta bort polerrosor, 800 varv med lackförsegling. men jag tror jag kommit på en del av felet, jag lyssnade på återförsäljaren för mycket som sa att jag skulle köra finrubbing med mediumkudde och polermedlet med hård kudde, det känns som den hårda kudden bör köras med finrubbingen som jag körde med först, och sen mediumkudde med polermedel, och slutligen lackförsegling med soft kudde!? eller har jag helt fel? På tak o huv tryckte jag inte alls utan bara maskinens egna vikt ( 3kg), på övriga bilen försökte jag hålla ungefär samma tryck. När du torkar av efter rubbing/vax etc, torkar du av för hand eller kör du av det med mjuk polerkudde,? Tack för svar /MVH Macke. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.