AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.187

Skillnad på stor och liten turbo vid samma laddtryck?

Fr
38
Freddan24
Bmw 520i Touring -92
är inte så insatt i det här med turbo men min fråga är.Om du har en liten turbo på bilen och har te.x 300 hk vid 1 bars laddtryck och sedan byter till en monsterturbo, har du då fortfarande 300 hk vid 1 bar? den stora turbon ger väl bättre flöde? eller har det med hur stora tryckrör du har?

tacksam för svar
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
1bar är 1bar oavsett storlek på luftpumpen.. dvs samma effekt.
Stora tryckrör ger långsammare respns.

Anton
du får bättre kylning med ett större aggregat och därmed mer effekt vid samma laddtryck eftersom mottrycket är mindre
hög värme-dålig effekt
låg värme-mer effekt
eller har jag fel?

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
en "stor" turbo värmer heller inte insugs luften lika mycket som en liten, därav skillnaden.sen har du hela förhållandet med mottryck osv. men det är en annan femma..
precis, verkningsgraden på en stor turbo är oftast högre än en liten värme/effekt förhållandet mao lägre för den större.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Men övertrycket i insuget är ju det samma oavsett om det är 1bar varm luft eller 1bar kall luft...?
Men man får ut mer effekt med kallare luft.

Anton
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jag vet inte om du får kallare eller varmare insugningsluft med stor eller liten turbo, men densiteten är högre på kallare luft, så vid 1 bars tryck så innehåller kall luft mer syre än varm luft.
> Drutten -precis, enl pV=nRt (allmänna gaslagen.)
turbovulc: ser att du använder en gt 37
är det bra respons i den och vilken effekt kan man plocka ur den?
blev tipsad om en gt 35:a av gikturbo som skulle klara av 300 + dieselhk
300*1,7=510 bensinhk

responsen är kanon, fast jag kör ju 24V motorn och twin entry puslsplit grenrör, vad jag hört är utformning av grenröret viktigt.
Effektmässigt, vet faktiskt inte men 500hästar går nog bra.
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Skillnaden mellan stor och liten turbo är VÄL!. Att en större turbo klarar av att:
1. "pumpa" mer luft vid ett givet laddtryck
2. Som ni var inne på inte blir lika varm som en midre turbo = mer kallluft = mer effekt

Eller är jag ute på en cykeltur nu?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Saken är den att oavsett om komrpimerar luften så man får ett bars laddtryck med en stor eller liten turbo, så blir fortfarande temperaturen på den komprimerade luften densamma! Däremot Får man mindre mottryck på avgassidan vilket sänker tempen på avgasdelen osv. Men insugsluften har en viss temp vid ett visst tryck! Oav sett hur trycket uppstått! Allt enligt allmänna gaslagen: pV=nRT

Diesel-räsern
/Rickard
Ett litet avgashus blir varmare snabbare -->värmer upp luften som går igenom det mera, alltså blir den luft som gått genom det lilla avgashuset vid samma laddtryck varmare (färre 02molekyler/vol luft)
Men jag vågar inte svära på det...
Ett större avgashus har således större kontaktyta, fast lägre delta Temp...

Det är vad jag sett/hört från flera håll.
Verkningsgraden sjunker snabbare hos ett litet aggregat och förhållandet effekt/värme sjunker också tidigare på ett mindre aggregat, men inte bara storleken påverkar, det är en stor mängd flödesberäkningar som gjort att aggregaten idag är otroligt mycket bättre än gamla.
Tex den gamla garret T3an är förhållandevis stor och utklassas av mindre aggregat som t.ex td04 i både toppeffekt och respons.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.