AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.357

Varm motor väldigt fort. E34

ke
22
kesoo
525i -93
I måndags kväll åkte jag ca 3km och när jag var några hundra meter hemmifrån plingade det till för att vattnet för för varmt. Då var den nästan vid rödmarkeringen så jag gasade hem fort och stängde av. Då var mätaren en bit över mitten på det röda.

Öppande huven och tittade och lyssande, inget pysande eller nåt. Fläkten funkar.
Slangarna och kylaren var varma som satan så jag tänkte först att vattenpumpen hade lagt av? Gör den det? bara dör helt plötsligt? :P
Kollade ca 20h senare och den verkar inte läcka kylarvatten iaf.

Testade igår igen o körde några varv runt kvarteret och mätaren gick över mitten igen (vilket den ALDRIG har gjort tidigare) så jag parkerade igen och ringde runt till verkstäder..

Bilen är en 525i -93 med 33000 mil på mätaren så om pumpen inte är bytt så kan det väl mkt väl vara den som har packat ihop.

Har tid på en verkstad torsdag morgon så får se vad dom tycker.

Någon som har nåt tips? vattenpumpen var det första jag tänkte på men jag är inte så kunnig på hur det verkligen funkar så tips är varmt välkommna.

Mvh Jonas!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag har personligen alldrig bytt någon pump som varit slut på det sättet att den inte pumpar runt vattnet som den skall utan de brukar bytas pga läckage.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tror heller inte alla slangar samt kylare skulle bli så varma om inte pumpen fungerade.
ke
22
kesoo
525i -93
Ok.. kanske kan vara en givare som har flippat ur? Har letat lite efter hur man kollar felkoder till e34an men inte hittat. Krävs det något speciellt verktyg eller apparat för det?
ts
107
tsotred
540iA-96
Det är säket pumpen. En kompis råkade ut för samma sak och det slutade med topprenovering. Pumpens impeller släpper från axeln och slutar alltså att fungera helt. Vidare så hade en del av impellern letat sig in i en kylkanal och delvis blockerat.
Kör inte med bilen förrän orsaken är utredd !
du
80
dulleh
BMW 318iS -93
BMW 525i 24v -92
Jag kan näst intill garantera att vattenpumpen farit.
Har farit på två av mina tidigare e34:or.
En 520i -91 och en 525i -92.
Impellerna på vattenpumpsaxeln är gjorda i plast och spricker, då slutar pumpen att pumpa runt vattnet. Relativt enkelt att byta.

// dulleh
"En Gång BMW, Alltid BMW"
ke
22
kesoo
525i -93
Tack för alla svar.

Oturligt nog är jag inte "hemma" just nu så det får bli verkstad den här gången. pumpen kostar 700kr på mekonomen å 800 på bmw så så jätteblodigt kan det inte bli. hoppas jag :)
Köp bmw pumpen.
du
80
dulleh
BMW 318iS -93
BMW 525i 24v -92
Jag köpte min senaste pump på Laitis och den pumpen hade inte plastimpeller längre. utan impeller tillverkade i rostfritt. Borde hålla bättre.

// dulleh
"En Gång BMW, Alltid BMW"
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
...Det ÄR pumpen som e väck!!!
Försök att se till å hitta alla plastbitar som ev. har lossnat!?

...och passa även på att byta termostaten samtidigt.
...och när man ändå är där och meckar kan man kontrollera spännrullarna för remmen...det är nog även dags att byta dessa!!!

Vissa tänker i form av problem...
Jag tänker i form av lösningar!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Så kylvätskan cirkulerar även med trasig pump?????
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hewi: om kylvätskan hade cirkulerat TILLRÄCKLIGT hade motorn inte blivit varm. Viss cirkulation kan det ju bli om impellern släppt men ändå "slirar" med. Dessutom är det ju en viss självcirkulation, varmt vatten är lättare än kallt. Och även helt utan cirkulation sprider värmen sig. Räcker nog till för att slangar mm ska bli varma.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
...Då pumpen gick för mig så fungerade cirkulationen av vattnet själv utan pumpens hjälp...(pumphjulet hadde släppt från axeln...Totalkaputt...)
...men bara när jag drog på kupefläkten på fullt med fullvärme...då kunde jag köra bilen någon mil utan att bilen kokade!

...däremot dagen efter när bilen var kall...och jag provade bilen någon km
då började det småbubbla...och det hjälpte inte att dra på kupefläkten...troligtvis så blev självcirkulationen inte alls lika bra när man körde från kall motor...

...Jag förstod att det var pumpen som hadde gått eftersom jag tokvarvade ut ur en rondell och körde några km innan färddatorn larmade för överhettad motor...som tur var hadde jag precis läst här på forumet om problemet med vattenpumpshjulet av plast... =D
...och eftersom det troligtvis är vattenpumpen som är orsaken till de flesta motorhaverier på BMW så tänkte jag byta pumpen direkt efter köpet av bilen...eftersom jag inte visste när den var bytt senast...men pumpen rasade juh alldeles innan jag lyckades byta pumpen... =/
Men det hela slutade juh lyckligt iallafall! =D

Lycka Till!

Ci
531
CiM
325ciM-04
konstigt att ingen nämner termostaten. de vanligaste felet när det gäller kokande motor är termostaten. den kan nämligen låsa sig, antingen i öppet eller stängd tillstånd.
börja med att byta ut den innan du lägger dyra pengar på vattenpump.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Å andra sidan så måste pumpen loss om man skall byta termostat och då ser man vilket skick som pumpen befinner sig i.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

ke
22
kesoo
525i -93
Nu är pumpen och termostaten bytt och det funkar finfint. :)

Så här såg gamla pumpen ut ^^
Länk
Ci
531
CiM
325ciM-04
kesoo: skönt att det löste sig!!
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Hej på dig "CiM" =)

...angående termostaten...det nämns i trådskaparens första inlägg citat:
"Slangarna och kylaren var varma som satan..."
...och eftersom även kylaren var varm... så kan man med ganska stor övertygelse kunna tro att termostaten har öppnat...!
...om kylaren däremot varit relativt "kall" så kan man verkligen misstänka att termostaten spökar...

Hej "kesoo" =D
...Najs att det gick bra!
Nu kan du "tokvarva" utan att behöva vara orolig för pumpen... =D

måste vattenpumpen loss för att få bort termostaten!??? märkte inte det på min e34 535 iaf, kanske inte ser lika ut?

Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Termostaten går att byta utan att lossa/byta pumpen...
(gäller troligtvis de flesta modeller...!?)
...vet inte hur killen har fått för sig att pumpen måste bort samtidigt!???

Man bör dock även byta termostaten när man byter pumpen...när man ändå har systemet urtappat på glykolvatten...och eftersom termostaten inte är någon evighetspryl... =(

Och som sagt...
Vad jag har upplevat som den absolut vanligaste "motorhaveri orsaken" är den förbaskade vattenpumpen...
Så jag tycker att alla som inte vet när vattenpumpen är bytt senast skall omedelbart byta vattenpumpen NU!!!

OBS!!!
NU! NU! NU!... =p

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.