AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
608

633 motor i 730

He
2
Hempa78
730iA -89
Hej , tänkte ev. stoppa i en 633csi motor i min 730IiA -89.
Jag vet inte årsmodellen på 633 motorn. Men den har troligtvis inte motronic insprut. Är det någon som vet om det går att flytta över det på den "nya" motorn utan allt för stora problem
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det enklaste torde vara att flytta över topplocket och allt framtill (drev, kedjor, kåpor) på 633-motorn samt hela motorelektroniken med kabelstam..

Är 633:an en L-jetronic så skiljer sig åtminstone kamaxel, ventilkåpa, alla kåpor framtill samt drev, kedjor och annat som hör till detta!
633-motorn har säkert dubbelkedja till kamaxeln. Motronicmotorn säkert enkelkedja. Motronicens fördelare ser helt annorlunda ut och sitter annorlunda jämfört med L-jetronicens. Dessutom tror jag inte att kamaxlarna är lika i "kamdrivnings"-änden!

Sedan är det inte alls säkert att det är så bra att köra en 3,3-litersmotron med en elektronikbox som är avsedd för 3,0 liter!

Per L

He
2
Hempa78
730iA -89
Ok tack för informationen. Har en trasig topp på min motor , så det blir nog att leta efter en annan topp eller en likadan motor.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du kan använda 633:ans topp om du flyttar över kamaxel och frontkåpa från Motronicmotorn! Detta förutsatt förstås att höjden på frontkåpan och toppen är lika (dvs att inte ena toppen med tillhörande kåpa blivit planad någon gång)!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.