AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.001

Laddtryck -> Effekt

Sida 1 av 2
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Om en bil ger 390 hk vid 0,55 bar i laddtryck och 455 hk vid 0,85 bar i laddtryck, vad ger den då vid 1,20 bar? Typ 530 hk eller nåt?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
ja runt 530 om man räknar teoretiskt.
dock tror jag det kommer bli mindre i verkligheten.

63
79
635 Turbo
635 CSi -84
ca 50 hk per 0.2 ökning av laddtrycket

Johan
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Okej. Vi slår ihop 490 och 530 och delar det på två. Då får vi ett ganska diplomatiskt svar... Alltså typ 510 hk då kanske. Någon som vet hur man räknar ut vridmoment med ledning av effekt?

Det kanske rentav är någon som vet varför max vridmoment och max effekt ligger på olika varvtal? Enligt vad jag har hört räknar man ut hk med ledning av max vridmoment och varvtal... Sidofråga, men vore kul med svar. Har det med växellådan eller utväxlingen att göra?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Eller så blir det mest en massa onödig värme...

Effekt ur moment:

P = N * rad/s
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Om dina siffror stämmer, så skulle de bli (Teoretiskt)
exakt 530,833334 hk.

Så du har nog tänkt på rätt sätt med din uträkning.

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Tänkte jag skulle komponera en ny hemsida om min gamla Alpina. Denna gången tänkte jag försöka få rätt siffror. Enligt bromspapper hade min gamla Alpina:

Vid 0,55 bar i laddtryck 300 hk på bakhjulen (390 hk i motorn).
Vid 0,85 bar i laddtryck 360 hk på bakhjulen (468 hk i motorn).

Enligt er och min åsikt hade den alltså även:

Vid 1,20 bar i laddtryck 408 hk på bakhjulen (530 hk i motorn).

Men jag undrar lite över vridmomentet... Matte, kan du förklara din formel lite utförligare är du snäll?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Alecci >> Vad hade du för Alpina? Fina effekt siffror :)

Mvh
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
En Alpina B7 Turbo -80. Det var lite olika modifieringar på motorn, men den enda jag känner till är att motorvolymen ökades från 3,0 till 3,5 liter, och att laddtrycken kunde ställas upp till 1,20 bar istället för orginalet 0,85 bar. Det enda jag vet utöver det är att såväl folket på Jarls Bilservice i Helsingborg samt Alpina själva hade varit och grävt i motorn. Det var vid det sistnämnda tillfället som bromspapper införskaffades.

Jag önskar bara att jag hade tagit seriösa tider på trippen 0-100 km/h (det är det jag är intresserad av, topphastighet berör mig inte). Den enda klockning jag gjorde av bilen var med en polare som höll i ett stoppur. Då gick det på sex sekunder blankt med dyvåt vägbana och gott om hjulspinn som följd. Däremot vet jag att jag aldrig fått pisk i accelerationen, och då har jag ändå tävlat mot nya M5 och båda versionerna av E36 M3.

Kan hålla med om att effektsiffrorna är fina, men det är som sagt inte dem jag bryr mig om. Om jag är snabbast 0-100 km/h med en bil som har 100 hk, så skiter jag i det så länge som jag är snabbast. =)

Missförstå mig inte nu, tvivlar inte en sekund på att det finns de som har snabbare åk än det jag hade. Jag säger bara att jag hade snabbast åk av de som jag "rejsat" mot...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Har jag missat nåt?

Man kan ju inte räkna ut vrid genom hk.....

B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
dessutom så ändrade du hk-antalet på de senare inlägget.
Då blir det teoretiska hk-antalet vid 1,2 559hk i motorn

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Effekten (W) är lika med momentet (Nm) gånger vinkelhatigheten (rad/s) vilket ger följande formel:

M = 9550 * P / n

M: Vridmoment i Nm
P: Effekt i kW
n: varv/min
Ka
5.697
Kane
Vinkelhatighet skall givetvis vara vinkelhastighet.
-> Alecci

Njae, hk räknar du inte ut ur maxvrid utan snarare ur vridet vid varje specifikt varvtal. Då gäller formeln ovan.

I en turbobil kommer ju maxvrid ganska tidigt i registret (oftast) vilket medför lågt varvtal. Det ger en viss effekt. På lite högre varv kanske du har lägre vrid men eftersom varvet är högre har du en större effekt eftersom effekten är produkten av momentet och vinkelhastigheten.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
B10BiTurbo394:

Du har helt rätt, det är jag som klantat mig. Siffrorna skall naturligtvis vara:

Vid 0,55 bar i laddtryck 300 hk på bakhjulen (390 hk i motorn).
Vid 0,85 bar i laddtryck 350 hk på bakhjulen (455 hk i motorn).

Och enligt senaste, noggrannaste uträkningen

Vid 1,20 bar i laddtryck 392 hk på bakhjulen (510 hk i motorn).

Nu tror jag att det skall stämma ganska bra... Men hur får jag fram max vridmoment med hjälp av de här siffrorna? Då menar jag max vridmoment som i "peak torque". Det är alltså ganska omöjligt, om jag förstått saken rätt?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Alecci >> 0-100? Varför inte 0-402m? Det säger ju mera om bilens prestanda, 0-100 har ju mest med fäste och göra.

Mvh
Ka
5.697
Kane
Du kan inte räkna fram var i varvtalsregistret du har max vrid. Du får helt enkelt åka till ett testlab och testa på rullande landsväg och plotta ut vrid och effekt.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag är en rödljusracer! Tycker inte det är så skoj att rejsa mot bilar som är byggda nästan enbart för att prestera bra tider på strippen.

Håll nu i minnet att Alpina B7 Turbo är en bil byggd för gatan, och att det inte är jag som trimmat den. Den var trimmad när jag köpte den... Och jag använde den som bruksbil så länge jag ägde den.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Alecci >> Bilar enbart anpassade för strippen är ju mest jänkare, Bilsports evenamang är dom jag menar, gatbilar!

Jag är oxå rödljusracer, men dom är ju sällan slut efter 100 blås, snarare efter 3-4 hundra meter.

Åk runt lite på dessa evenamang och kolla i sommar, väldigt kul... men snabbaste gatbilen i år blir inte tysk, den blir japansk :)

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Wald:

Har varit iväg på stripparna i Emmaboda och Tullinge lite grand. Och det är nog så att många som rejsar där trimmar sina bilar mycket just för strippens skull. Jag tycker på något sätt att det inte blir ett ärligt rejs om den ene trimmar sin bil för gatan och den andre trimmar sin bil för strippen. Som jämförelse kan du ju ta Jesper och Bäckis. Båda har byggt fantastiska bilar, men jag tror de är byggda med olika ändamål...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Alecci >> Men nu är det ju bilar som Jespers gamla 633 som dyker upp på sådana evenamang = gatbil
Bäckis byggda bilar är ju = Dragracing byggda enligt mig.

Att man t.e.x byter däck för att få bättre grepp på strippen med en gatbil betyder ju inte att den är byggd för strippen, det är ju som att ge sig ut på isen med vanliga skor, när man kan ta på sig skridskor :) D.v.s rätt på fötterna efter underlaget

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.