|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Somsagt va bryter vid 7900 rpm,samt sport knappen funkar ej! någon mer z4 m ägare som har liknande problem?? | |
|
yng: Kan det vara så att funktionen först fungerar efter första servicen? Hur långt har bilen gått och är första servicen gjord dvs 200mils? |
|
| Jepp 200 milarn har jag gjort,de var inne i datan o kollade men hitta inget! har rullat 430 mil nu.bryter ännu tidigare på 1 an,ca 7700. | |
|
yng: ok, var är rödmarkeringen på Z:an? FInns det verkligen ett behov att varva så mkt på ettans växel eller är det jag som är gammal:)) |
|
| Rött börjar vid 8000 rpm till och med ngt över, nej inte behöver man varva mer på 1an, men man tycker att det grejerna ska fungera.men kanske har bmw lagt in stoppet tidigare än på m3orna samt någen begränsning på 1an. | |
|
Bryter den lika tidigt på högre växlar? Att dra ändå till varvstoppet på 1'an och 2'an känns ju rätt meningslöst och jag misstänker att den bryter tidigare på lägre växlar tidigare för att skydda motorn. Jag förutsätter att du har fått upp temperaturen på oljan innan du försöker varva 8000 rpm vilket ju tar en stund. Blev lite förvånad/besviken över att de inte satt dit liknande oljetryck/oljetempmätare som i Z3 M. Visserligen finns ju numera funktionen med det rörliga rödmarkeringsområdet i varvräknaren, men jag vill gärna ha koll på tryck och temp även på oljan. /Fredrik |
|
| olje temp finns .självklart så är oljan riktigt varm innan man gasar.men ingen motor mår bra av att kall varvas oavsett bil märke!har åkt m3 m5 sen 1992 så man vet om att oljan ska vara varm, har aldrig haft ett motor bekymmer med minna m bilar heller trots mååånga 1000 mil.bryter vid 7900 3an och 4an med,5an har jag ej testat stoppet på,,,,,,,,,, | |
|
Ja det är ju lite skumt, tänkte att varvtalsstoppet är nedflyttat på ettan och tvåan. Den är inte adaptiv eller vad man nu skall kalla det. Jag hade en Honda Civic 1.6 -88 mellan -90 och -98, den flyttade faktiskt varvtalsstoppet beroende på hur man körde. Om jag t.ex. legat och lunkat landsväg/motorväg i samma tempo en längre stund och sen fick för mig att dra om en långtradare så slog den av redan vid 6000 varv, hade man däremot legat och piskat en stund gick det utmärkt att dra den till 7.500 utan protester. (Rödmarkerad vid 7.000 varv har jag för mig) Jag har aldrig lyckats få bekräftat att det skulle vara så, men min bil gjorde likadant hela tiden under de åtta år och 13.000 mil jag körde med den. /Fredrik |
|
|
Men alltså, är det inte den rörliga rödmarkeringen på Z4M ? E46Cabrio Länk -06 |
|
|
Den hindrar kanske inte vavtalet, bara upplyser ? E46Cabrio Länk -06 |
|
| jovisst samma som m3 e46.ska snacka med bmw om det.kanske ska det vara så,men sport knappen tycker man ska funka. | |
|
"Jepp 200 milarn har jag gjort,de var inne i datan o kollade men hitta inget! har rullat 430 mil nu.bryter ännu tidigare på 1 an,ca 7700." Jag hänger inte riktigt med här. Du var inne för service och problemet (?) vid 200 mil, inget hittades och du har kört 230 mil till? E46Cabrio Länk -06 |
|
| Det görs en diagnos test på den servicen,påtalade då att sport knappen ej fungerade,visste då inte om att den bröt efter som jag inte varvat över 4500 mil då,det är först nu man har dragit ut den på de små växlarna.ser inga problem med att jag kört 230 mil till nu.sport knappen funkade inte när bilen var helt ny heller,men tänkte att den aktiveras vid 200 mils servicen. | |
|
Du nämnde knappen men dom kunde inte svara på om den skulle fungera?? haha. E46Cabrio Länk -06 |
|
| Tid bokad 5 sept så får vi se vad problemet är! är super nöjd med bilen annars.beställde nya csl fälgar på bmw idag,tror att det kommer att bli riktigt snyggt. | |
| Tid bokad 5 sept så får vi se vad problemet är! är super nöjd med bilen annars.beställde nya csl fälgar på bmw idag,tror att det kommer att bli riktigt snyggt. | |
|
Snyggt blir det. Länk Bmw_Jerry är redan på G med CSL fälgar till sin. /Fredrik |
|
|
Min varvar 8000 utan problem. Sportknappen funkar också men är inte till större glädje eftersom gasen blir mera typ on/off. Uffe |
|
|
Grymr snygt med CSL fälgar, sportknappen tycker jag är underbar åtminstone på M3 E46, men visst man kanske inte fickparkerar i sportläget... Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
Min Z4M har nu rullat nästan 1000 mil ( vilken cabsommar!) och några problem med varvtalstopp eller sportknapp har jag inte upptäckt. 7700 eller 7900 varv är väl egentligen ganska akademiskt. Brukar själv växla vid 7500 när det går undan! Sportknappen gör gasresponsen snabbare men också "nervösare" och får vara såvida ingen av cab-kompisarna får för sig något! Snacka med BMW verkstan i Linköping ( Hackefors Bil (Eric) ) om vill prata men någon som verkligen kan M-motorer mm. |
|
|
Nej inte behöver man de sista varven inte,men ska ju funka som det är tänkt både varv o sport knappen,kan ju va kul o någon gång o dra ut rlktigt,tyckar annars att den går RIKTIGT bra, känns mkt mkt rappare än e46 m3 an speciellt på låga varv på 3-6 växeln. sitter nu och ska besälla däck men vet inte riktigt vilken storlek jag ska ta ,235 35 19 fram 265 30 19 el 245 35 19 och 275 30 19. har inte en susning om vad som går på,blev iallafall orginal csl fälgar från bmw.funderade ävan på någon typ av sänkning av den. och som du skrev underbar cab sommar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.