|
|
|
|---|---|
|
Hej Som rubriken säger undrar jag vad en kabelstam till bakluckan kan kosta. Den högra är det som har några kablar av misstänker jag. Jag har läst att några har försökt laga/skarva de som är av. Är det svårt? Värt att göra med tanke på ett ev. högt pris på hela kabelstammen? Symptomen jag har idag är att bakljuset på luckan inte fungerar, nummerplåtsbelysningen glappar/blinkar samt att spolningen inte fungerar fast där är jag inte säker på att det har att göra med kabelstammen då spolarpumpen borde sitta vid vätskebehållaren. Då kommer vi till nästa fundering. Är det samma behållare för bakrutan som för framrutan? Så var det ju inte på E34, men jag har heller inte hittat var man fyller på om det skulle ha funnits en separat behållare för bakrutan.... Mvh // Mats | |
| Jag har haft liknande problem. Att byta hela kabelstammen var onödigt dyrt. Ca 4500 om jag inte missminner mig. På min verkstad byta dom bara de kablar som var skadade och det gick på ca 2500. Har hört att det går att skarva/löda de skadade kablarna själv men jag är inte kompetent nog för det så det var bara att hosta upp :o) | |
|
Hej, Det går bra att laga själv. Men tänk på att använda flexibla "mjuka" kablar som inte blir styva när det blir kallt. Du demonterar samt lokaliserar dom trasiga/avnötta kablarna. Klipper dessa på lämpliga ställen, löder in nya friska kablar. Oftast har det blivit oxid som gör att det blir svårt att få bra lödningar, så använd ett bra lod med mycket flussmedel. Det går även att använda lite batterisyra för att rengöra kablarna "kardelerna" innan lödning. Får du ej till lödningen, så funkar det med att göra en klämskarv "ABIKO". Lycka till... Vänliga hälsningar Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.