AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.102

kylnings problem 540 39

Visa användare
142
luis
BMW M5
jo såhär lyder historian!!

körde lugnt en riktigt söndagstur helt plötsligt ser jag temperaturen utan förvarning snabbt, stannade bilen o så började spruta glykol överallt!! fick bärga hem bilen.

när jag undersökte bilen hittade jag en trasig expansionskärl med en 15 cm spricka!! okej tänkte jag byta expansionkärlen och fylla bilen med glykol,mmm

så gjorde jag det, testade en sväng och igen så gick temperaturen upp så jag stannade bilen!! luftade kylaren de komm en hel del ånga. testade detta 5-6 gånger.

och nu undrar jag om det är någon som vet va det kan vara !! om det är termostaten elelr va det nu kan vara elelr om jag måste fortsätta o lufta.

men om den första expansionkärlet gick sönder så kanske det beror på något annat. någon om vet!!

Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Vattenpumpen skulle det kunna vara

Ar
21
Arly
320i-06 E91
Har för mig att skovelhjulet i vattenpumpen är av plast.
Så jag tror också att det är den som spökar.

Dulle
Visa användare
142
luis
BMW M5
hur märker man att det är vatten pumpen? finns det några vanligt förekommande fel som indikerar att det är pumpen!!

det låter konstigt i den övre kylar slangen iaf!!

hur luftar man systemet är det någon som vet av erfarenhet?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja med att lufta motorn på rätt sätt från att den är kall viktigt är att INTE köra bilen förrän termostaten har öppnat vilket kan ta 30-40 minuter på tomgång. Annars får du luftfickor som hindrar termostaten att öppna vilket medför stenhårda kylarslangar och övertryck i systemet samt överhettning.
Tempen ska aldrig var över normal temp.
Samt att det kan var bra att fylla nedre kylarslangen så full det går innan man skruvar fast den på termostathuset om man bytt termostat tex.
Luft verkar alltid fastna i termostethuset och då öppnar inte termostaten enbart i kontakt med vatten. se länk liknade process till de flesta.
Fyll aldrig på mer än normal kall nivå när bilen är kall i expansionskärlet, fyller du på för mycket trycker bilen ur sig vattnet när den blir varm.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
142
luis
BMW M5
Tack Hasso det var faktiskt av dig jag vill ha ett svar.. kul...

men tror du inte att det kan vara något annat tex vatten pumpen eller termostaten?

toplocks packningen snackar många om här på forumet men bilen går perfekt och oljan är exakt som den brukar.

när jag försökte lufta den och bilen var på så märkte jag detta ..

konstig ljud från den övre slangen som om det var luft men den blev hårdare och hårdare men kändes som det var luft som åkte fram och tillbaka.

när jag öppnade luft ventilen så kom det ånga som ett moln i typ flera minuter .

jag e lite osäker på vad jag bör göra. någon som kan eller vill tjäna en extra slant på att fixa detta.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se länken på mektipset och följ luftningsintruktionen från kall motor till att börja med. Just det fenomenet som du beskriver får du om du börjat fel.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
142
luis
BMW M5
jag ska försöka med det idag.. men du tror inte att det kan vara något annat eftersom den första expansion kärlet gick sönder bara sådär. eller det kanske brukar hända v8 ibland?
Visa användare
142
luis
BMW M5
du skriver att man ska fylla på fult i expansionskärlet tills det rinner över !! menar du att man ska fylla tills det rinner över även om den lilla staven som indikerar mängden vätska åker upp över det normala? eller menar du att man ska fylla tills indikatorn står på max?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tills indikatorn står på max för kall motor!! överfyller du så trycker motorn ur sig vattnet när den är varm när du stänger av den,
lite olycklig beskrivning/ordval kanske, fullt menar jag till maxmarkering för kall, över det räknar jag som överfyllníng.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
142
luis
BMW M5
men av erfarenhet så borde det vara luftningen som e fel och inte något annat? så jag borde tömma systemet och börja om från början för bästa resultat?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För övrigt så behöver du inte fylla i luftningshålet på en V8 enbart M52 med luftning på termostathuset.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
142
luis
BMW M5
okej!! va ska jag använda lufnings hålit till och vid vilket tillfälle?

tack för att du orkar skriva tillbaka!!! uppskattar det verkligen
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Luis, hur långt har din bil gått ? (Har själv en 540-01 som gått 10700)

///Mvh
Sibbe
Länk
Visa användare
142
luis
BMW M5
Den har gått 13700 mil !! ska lämna in den hos Bilbolaget norrort imorgon för att se om det är topplocket eller om den endast behöver luftas ordentlig!!

vi får se hoppas inte på topplocket.

har inte ens kört bilen hårt de är det som är så konstigt!!!

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Ok, jag bara funderade över om det är ide att byta något av detta i förbyggande syfte. Vattenpumpen på tex e46 är ju känd för att ge upp i förtid.

///Mvh
Sibbe
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.