|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har köppt en 530TA 01. Âr det någon som vet vad man ska ha för motorvärmare till den, Finns det något bra ställe i Stockholm, någon som har gjort det, vad kostar det.. MVH falken | |
Vantage |
På min 98:a ( antar att det är samma motor som din ) Tds så är det en blockvärmare ( Kalix ). Montering gjordes av verkstad och priset blev 4000:- inkl kupé uttag och kabel. Vantage |
|
Inte så svårt att montera själv eftersom det är kontaktvärmare som monteras utanpå motorn likt ett strykjärn som värmer upp motorblocket.Defa valde jag eftersom jag har det på min andra bil så jag slipper ha en massa olika anslutningskablar.En komplett sats kostar väl ca.2500kr i biltillbehörsaffären, ska du låta Bmw göra det så landar det på ca 4500kr med jobb.Kupeuttaget drar du in som länken visar>Länk mvh |
|
|
Länk Blockvärmaren tar 5 minuter att montera, fällde in intagskontakten i locket vid höger dimljus, och som sagt, kupéuttaget som länken ovan. Freude am fahren |
|
|
Tackar.. Det här forumet är ju kanon..ska kolla lite på det där, snart är det ju kallt.Förresten, är den någon skillnad på tex värmen,hållbarheten på olika märken. Är det någon som har erfarenhet. Vilken tycker ni är bäst. MVH falken |
|
|
Hade Calix på min 528'a, blockvärmaren höll i ca. 5 år. På 530'an har jag DEFA, tycker kanske att den värmer aningen bättre, men konstruktionen är ju annorlunda på infästningen i blocket mellan M52 och M54 motorn. Tror dock inte det är så stor skillnad i hållbarhet mellan fabrikaten Freude am fahren |
|
|
Det som är tråkigt med bägge är att man inte kan byta kontakten på intagskabeln, utan måste köpa en komplett kabel när den gått sönder. Och det gör den, var så säker. Freude am fahren |
|
|
Tackar så mycket.. Det låter som att det blir en Defa senare.. Så måste man väl ha nya däck också.. måste å måste.. Är ny ägare av e39T så det ska bli kul å se hur den uppför sig i vinter. Ha det.. falken |
|
s0924 |
Monterade Defa på min 528 hos BMW Jönköping i förra veckan. Kostade 2.800 kr monterat o klart. Exkl. kupéuttag dock. Samma pris i Värnamo. Först begärdes 3.800, men det gick bra att pruta med hänvisning till BMW V-mo. //Sven |
|
Bra att veta.. Tackar.. Ska åka å höra vad de ska ha på Bilcentralen Nacka(Stockholm) Ha det.. falken |
|
|
Hej, har just reggat mig på detta forum p.g.a att en 525 iA Touring -03 är på ingång (min första BMW!). Den har ingen motorvärmare, så min fråga är, hur pass effektiva är dessa kontaktvärmare? Har hört folk säga "ääh, strunta i motovärmare om det är kontaktvärmare, dra in en sladd till kupévärmaren, det räcker". --Andreas |
|
|
Dom funkar över förväntan, var själv skeptisk. Jag skulle då inte vilja vara utan, hellre en blockvärmare än bara kupévärmare. Freude am fahren |
|
|
OK, tackar för det. Då blir det nog inköp & montering när bilen väl hittat hem till mig. --Andreas |
|
|
Då blir det Defa... pratade med en kompis på Bentley han fixar. Tackar för all information.. Matte. falken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.