|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Oj ! Verkar som det är mycket positiva reaktioner förutom takluckan då =)... Annars tror jag att den tystaste e39'an är en bepansrad B4/B6 men då med mindre motoraxx o mer förbrukning. Har tagit en del Civil poliser som kör runt i Bmw 540iA som ofta är gråa med mörka rutor bak å nån extra antenn!¨ F*n för att bli lurad att dra 200 + med dom ! hahaha skämt åsido... Men men fortsätt ni baar diskutera e39'an jag tycker personligen et är den finaste bmw'n just nu. Undrar vem som har den sist tillverkade e39 4.4 V8. MVH THEDOCTOR46 |
|
| Vad kör du för bil The Doctor? | |
|
Hej! Jag är mycket nöjd med både fartresurser, stabilitet och komfort i höga farter. Tyvärr har jag en förmåga att köra alldeles för fort då det känns så odramatiskt. Det enda som kan störa mig ibland är att bilen spårar lite väl mycket men det har snarare att göra med dimensionen på däcken snarare än bilen som sådan. |
|
wowwe |
160 > 180 max är vad jag säger för sedan är det obekvämt och bromsarna orkar inte i längden med långa inbromsningar. Nu pratar jag om Autobahn där jag i regel kör i genom Hela Tyskland minst 2 ggr om året. Däremot E60 är en helt annan historia och är som natt och dag mot E39. |
|
Wowwe: Utveckla gärna natt och dag. Kan vara intressant att höra vad en ägare till min troligen nästa modell har att säga om detta. Mvh Mikael |
|
|
tidigare när jag hade fulda carat extremo fram 235x40x18 och (3-4mm kvar) och michelin pilot sport 265x35x18 bak (ca 2-3mm kvar) så blev den lite oroligare i farter över 210 på autobahn (10h körning senare så exploderade ett bakdäck så ett fel kan ha förelegat i bakdäcken?). Drar man för innertaket till takluckan så blir det riktigt tyst. Över 225 så får jag in ett vindbrus i kupen. Men nu när det sitter nya däck runt om Good Year Eagle F1 GS-D3 fram och Hankook Ventus K104 (extra load, denna gången =) ), så känns den stabil och helt odramatisk i 240km/h. Han som låg bakom med sin E39 touring måste tyckt samma sak eftersom han körde om mig =). Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Glömde att skriva om bromsarna... Körde igenom Tyskland i somras i 30 graders värme med 4 vuxna personer och semesterpackning (d.v.s full bil). Höll ca 200-220 genom hela Tyskland och kan säga att bromsarna var helt problemfria. Visserligen nya skivor och belägg runtom. Men jag kände knappt några mattningstendenser och tycker att bromsarna duger gott. Jämför man detta med en standard Saab 9-5 så är saabens bromsar urkassa jämfört med mina. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
tjoo.. mina bussningar är nu byttta till stenhårda nylon ist för orginal, på tvärgånede o längsgående länkarmar/bärarmar (läs tidigare inlägg)... va lite bökigt att byta men efter hjul inst så vart det en helt annan bil, filbyte på motorvägen kändes helt udda till en början typ som däcken inte va på marken, efter vants sig vid det så är numera bilen en riktigt skön kurvtagare och i högre farten känns det fan som en gocart.. nu fattas bara ett moment stag :D.. Ge han olja Bara!! |
|
|
Hej. Jag har en kompis som alltid klagade på att varför ska man ha lågprofilsdäck mm.. Sen en vacker dag så åkte han med mig en arbetsresa ca. 20 mil..sen kom en bra raksträcka och jag axade upp till ca.280km/h....han var blek och tog tag i allt vad han fick tag i...han var säkert skräckslagen redan då men sen när jag lossade händerna från ratten och sa ..." det är för det här skull man ska ha lågprofila däck mm"...bilen gick kanon bra...har en M5 med dubbla fönster och glas taklucka. Har inte kört med någon bättre bil i dessa farter.... Men kompisen som åkte med mig...har inte åkt någon mer gång men har på cafferasten berättat i smyg hur fort vi körde och hur det gick...så han fick sig en lite läxa och sen des har vi aldrig diskuterat lågprofil däck och om alu fälgar....mvh.JT |
|
|
Tja ! Håller med om attt Saabens bromsar är helt totalt urkassa efter flera timmars hård nattkörning på motorvägen i tyskland vad jag har hört av min vän hehe tyskarna verkar ju ha en del erfarenhet av den tyska motorvägs stilen !!! Det är ju oxå kul att på autobahn att ligga å dra efter varje e39'a i tyskland för en del år sen då krylla d av dem ! man väntar på den kör om och sen när d fritt fram klappar han på framför å ger järnet till nästa "stopp" så håller man på så tills man svänger av ... alltid lika faschinerad av det ! borde nästan skriva en bok om den stilen ! hehe MVH THEDOCTOR |
|
|
Håller med några av föregående talare att någonstans kring 180 ligger en bra marschhastighet. Därefter börjar det brusa mer markant. Ett irritationsmoment är som sagt glasluckan, en pinsamt dålig konstruktion av BMW eftersom det brusar rejält om man inte drar igen innerluckan. Har inte upplevt samma problem i t.ex. Volvo S80 (som generellt sett är en sämre bil). Min erfarenhet grundar sig på en 540iA-98 som jag hade tidigare. |
|
| Fatii, bytte du bussningar själv? Kan man göra det med vanliga verktyg, eller behövs det nåt special? Har funderat på att göra detsamma... | |
|
Jag tycker att i tysklan är ingen problem att köra 200. Åkte den här året från semmester i en audi 100 -90 i 200 km/h (max fart) utan problem. Bilen var tung och kändes stabilt. För en e39 är det rena barnlek att åka i mer än 200 i tyskland, man kan hålla ratten med en hand och skriva sms med andra handen. Däremot i Sverige, specielt norrut efter kungsbacka på E6 är det livsfarlig med en gammal Audi men med E39 är bara farlig. Vägen är helt enkelt inte gjort för mer än 150 km/h. förstås jag känner en som känner en som känner en som har gjort de här tester i sverige ;) Säkerhet i andra hand |
|
|
Kör ju både e60 och e39.... E60n går ju helt klart skönare genom hela registret... e39an känns skönare först efter 140 km/h ... E39an är skön därför att man kryssar med en stor kombibil i 200 km/h utan problem... stabil och skön på vägen med 225 sulor... 245or och 17" på e60n btw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.