AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.483

Högfartskörning 5 serie E39

Sida 1 av 2
Hej !

Jag undrar vad ni tycker om bmw e39i konstanta farter kring 180+ km/h. Angående Bromsar, Stabiliteten samt om ni tycker vägljudet - kupë brus är påträngande.

Ska sen jämföra vad folk tycker om E60 samma fråga.

MVH THEDOC46

Hoppas ingen tidigare skrivit liknande tråd

se
661
seb_540
328i M F30
E39 är gjord för att marscha snabbt, ingen tvekan om den saken - särskilt V8 som håller låga varv på motorn. Men jag tror att 2 saker bör ligga ganska högt på prioritetslistan vad gäller ljudkomfort i höga hastigheter: Dubbla rutor och ingen taklucka. En nackdel med iaf 540 är att den drar ungefär lika mycket som stadskörning när man kör fort.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har aldrig kört E39 i dessa hastigheter, men åkt med i E39 528i och 540i i farterna 180-220 km/t flera gånger och jag tycker att det var odramatiskt.

E60 530dA och 545iA:

Helt underbart! Jag har kört väldigt mkt höghastigs körning i både Danmark och Tyskland med vår E60, och kan bara säga vilken bil!!

180 km/t = 2500 varv/m (530dA)... Helt tyst i kupén, och bilen ligger mycket stabilt på vägen. Vår bil har aktiv styrning och rullar på 245/45R17. Det häftigaste vid dessa hastigheter i denna bil är nästan att när man ligger i 180 km/t och varvar 2500 varv och trycker till, har man fortfarande max vrid ända till 3000 varv, dvs ett grymmt drag från 180 och uppåt!

Nackdelen är att man blir så fartblind...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
seb_540:

Kan säga att vi i vår 530dA håller lägre förbrukning i 180-200 km/t än i stadskörning! ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Fram till 180 händer i stort sett inget speciellt. Sedan börjar ljuden tränga in i bilen vilket är trist. Å andra sidan ligger man ju normalt inte i den hastigheten. Vid 200+ blir det lite stötigt, kanske beroende på att jag har högre däcktryck än bmw rekommenderar.

Mvh
Mikael
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
??

Jag "brukar" ligga ca 200 med min E34 vilket jag tycke är väldigt trevligt. Den flyter fram, stabil på vägen sam inga problem med snabba inbromsningar för fartkameror.

Retade en porsche en gång med att ligga ca 200m efter i ca 2 mil i 190 - 200. Låg bekvämt med en hand på ratten så en E39 borde, med ok framvagn, vara en dröm att köra??

/Gunnar
/Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Pappas e39 kombi (523) är behaglig och stabil i 160-180 och inga påträngande ljudut ifrån,mycket skön bil!

Mpower
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Min 530i -01 är utrustad med dubbla rutor, så oljud i kupen är väll inte nått man kan klaga på vid höga farter.
Nu är det inte så ofta man har chansen till 180-200 farter längre stunder
på dessa smala dåliga vägarna här i norr (synd).

När man får den chansen är det odramatiskt.

FLAYEN
Tycker nog att bilen är optimerad för marchfarter runt just 180. Däremot om bilen är utrustad med taffliga eftermarknadsspeglar, samt har taskigt justerade dörrar, och en taklucka som inte är fördragen så kan det skapa lite störande ljud. Speciellt om bilen rullar på jättelika budgetfälgar med lågprisdäck. *host* Men min är helt tyst... ;)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
vid 220 börjar min kännas lite instabil (dags för genomgång)
håller med övriga om att 180 känns helt odramatiskt.
Däremot har jag lite vindbuller pga en sliten dörrlist "standardstället"

Min bil
Länk
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
Min e helt otroligt jobbig i 110... :*( men då är två länkarms bussningar slut iofs, med däck på 245 fram o 275 bak hjälper inte till...! pappret från forza med uthämtning av Polyuretanbussningar bör ha dimpt ner i lådan idag :)..
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
Min e helt otroligt jobbig i 110... :*( men då är två länkarms bussningar slut iofs, med däck på 245 fram o 275 bak hjälper inte till...! pappret från forza med uthämtning av Polyuretanbussningar bör ha dimpt ner i lådan idag :)..
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Citat:"Däremot om bilen är utrustad med taffliga eftermarknadsspeglar, samt har taskigt justerade dörrar, och en taklucka som inte är fördragen så kan det skapa lite störande ljud"
Jo om takluckan är öppen så låter det såklart eller vad menar du PowerMac?
Jag syftyar på det inre innertaket som man kan dra för glasluckan. Det blir markant tystare om drar för detta vid högfartskörning.
Takluckans inre lucka drog jag redan igen vid landsvägsfart och jag tror inte att någon gör annorlunda eftersom ljudkomforten snabbt sjunker när den är öppen.

Mvh
Mikael
Det är nog många som aldrig har rört i den inre luckan...
PowerMac: Menar du att många aldrig utnyttjar det solljus som erbjuds om den är öppen? Eller än värre att de bränner på i hög hastighet och får tinitus?

Mvh
Mikael
Tinitus. För vem vill ha luckan stängd när man ändå har den. Typ...
Så olika prioteringar kan vara. Jag uppskattar den relativa tystnad som BMW erbjuder (med stängd inre lucka) i god marschfart.

Mvh
Mikael
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Min bil går väldigt fint på vägen upp till 220 km/h, sedan börjar det brusa i kupen samtidigt som bilen börjar bli instabil.

Har toppat bilem men då känns den inte skön och köra.
Visa användare
101
falken102
530iA Touring-01
Min går fint i 180/200 känns stabil lite vindsus är det ju i de farterna men har
en taskig dörrlist som ska bytas.
Det är ju en riktig bra marchbil Känns ju ibland som om man ska lösa en sj-
biljet..vilken rälls.
Jag undrar därmot om det är stor skillnad på ljudnevån i sedan mot min Touring.
Ha det..
MVH

falken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.