|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag undrar om nån kan säga hur hållbarheten på vevstaks/ramlager är i M30 motorn (735i-91)? Är det något som bör bytas om man plockat ner den för allmän översyn (dvs ej rasad). Skramlar ej från maskinen och ser ej illa ut på ytan. Men för säkerhets skull, eller är det onödigt? Lagerna har varit med länge men BMW ansåg inte att de skulle bytas trots långmilen, men finns kanske nån här med mer erfarenheter? Vill inte hamna i någon prekär situation så tips från nån som renoverat M30 uppskattas. Samma fråga om kolvringar. Bilen förbrukar inte onormalt med olja, ryker ej, bra komp rakt över förutom tvåan där en ventil sett sina bästa dagar. -M5 E34 Limousine register Länk | |
Paap Reeder |
Jag har på drygt 40 Kmil bytt mina lager 2 ggr. Ramlagren var onödigt båda gångerna men eftersom dom "bara" kostar dryga tusingen tänkte jag att det kanske kommit in nått korn som gjort nått spå samt att det är ganska lätt att byta dom - jag hade motorn kvar i bilen båda gångerna. Vevlagren hade tagit mer stryk senaste gången. Ett byte var helt motiverat. Så mitt svar är: byt ramar + vev + oljepump. Allt går löst på ca 3500:- och har motorn gått sisodär 25-30 Kmil måste det anses vara motiverat., MVH /// Paap R |
|
Tack Paap! Var köpte du de delarna? BMW? Det blir nya vevlager och ringar samt pump då samt ev. ramlager vid behov. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
Paap Reeder |
Jag köpte på MotorNord men priset på BMW skiljer ytterst marginelt ... minns nu inte till vems fördel. Bor du i Stkhlm skulle jag köpa på BBS i Spånga. 08- 445 77 80. Kari Huhmarniemi är en hejare på bl a BMW. Han fixa de rätta delarna. Köpte mina toppackningar till 12:an på BBS. Med honom kan du avtala att du även tar hem "ramarna" ... och skulle det visa sig - när du testar exvis mellersta + 1 + 7 - att du inte behöver satsen så är det bara att lämna obruten förpackning. MVH /// Paap R |
|
Och jag har kört 70.000 mil utan att det ännu märks något med lagrena. Då ingår en gång (vid 43.000 mil) då jag körde 1,5 mil utan kylarvatten där det bara var oljan som kylde. Till sist var oljan så tunn att jag inte hade något oljetryck kvar att tala om (har oljetrycksmätare så jag ser det enkelt). Men lagrena höll och jag kör som sagt var fortfarande med den motorn (men jag fick byta oljepump och topplock). Min slutsats är således att lagrena med normal skötsel (oljebyten osv) håller "hur länge som helst"! Per L |
|
|
Bra att höra att du har kört 70.000 mil och att det fortfarande fungerar bra. Bottendelen som ska användas har gått ca 60.000 mil. Kollar man i blocket, där kolvarna går så kan man fortfarande se det här "kryssformade" mönstret, som det var när de var nya. Är sjukligt imponerad av kvalitén av dessa motorer. En kille som jobbar på skroten hade aldrig sett en så fin underdel med den mätarställningen. //Schnitzer M5 1995 Limousine: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.