|
|
|
|---|---|
|
Hej Tycker att bakvagn känns konstig vid körning i högre hastigheter. Nästan som om det var bakhjulsstyrning eller som när man kör med mjuka vinterdäck på sommaren. kan det vara nått i bakvagnen som bör ses över eller kan det vara Marshall däcken som sitter på? Däcken ska hursomhelst bytas under vintern till något annat. Tack för svar Calle | |
|
Marshall är väl inget högprestanda märke, hör definitivt inte hemma på en M bil. Jag hade börjat med ett däcksbyte. Dåliga bussningar brukar avslöja sig med oljud, så jag satsar en slant på att det är däcken som är boven i dramat. /Fredrik |
|
|
Hej, Jag tror oxå på däcken. Har hört flera som klagar på högfarts egenskaper på Z3, men har aldrig upplevt det själv. Åker på Michelin Pilot Sport PS2, och byter om de börjar bli slitna . |
|
|
Tack för svaren. Ska ta och byta ut alla däck under vinteruppehållet till något märkes. Brukar aldrig handla lågbudget däck men den här gången satt de på när bilen köptes för 2V sedan. |
|
|
Tror mer på bakdämparna =) Z MMM Coupe |
|
| har svårt att tro att bakdämparna har gett upp vid 35000km | |
|
Har samma problem, åker dock snordyra Conti contact2. Har fått förklaringen att M-sportchassit är mycket känsligt för slitna däck. Mina slits istort sett bara på innerkanten, där syns väven nu, på ytterkanten (där länsman tittar) är de som nya. Ganska dåligt att M-chassit inte går att justera hjulvinklarna bak tillräckligt för att få jämn anliggning med bakdäcken mot vägbanan. Köper i vinter billigaste 245/45-17 däcken jag hittar eftersom det blir dyrt att bara slita på 1cm bredd bak. Fler på forumet som har ojämnt slitna bakdäck? |
|
| Du kan alltid sätta vänster bakdäck på höger bakhjul och tvärtom efter däckens halva livslängd så slipper du billigare undan. | |
|
Jodå, den tuggar bra på innerkanten. Tycker mig märka mindre slitage när jag gick upp 265 istället för 255. /Fredrik |
|
|
Dom riktiga M-bilarna har raka hjulvinklar bak men på M-sänkning på dom mindre motorerna så är bilarna lägre än vad M-roadster/coupe är och då blir det fel hjulvinklar (håller oxo med om att det e kass att det inte går att justera) vilket medför slitage på insidan... gör som Highway star säger... åk in till din däcksgubbe innan du ser väven och be honom lägga höger däck på vänster fälg o tvärtom så kan du köra på den oslitna delen oxo. Chilly.h. det är säkerligen dina däck som är boven i dramat. Det behöver dock inte hjälpa att byta däck.. prova istället att labba med lufttrycket både fram och bak... när jag har fått på nya däck stannar jag till på varenda mack och ändrar lufttryck i ett par veckor innan jag är nöjd. Köpte Bridgestone S-03 för ett par år sen och det ska ju vara bra däck men jag har aldrig varit med om sladdrigare skit och där var det väldigt noga med att man fick rätt tryck om man ens skulle våga ta sig in i en rondell. Så mitt tips... labba lite med däckstrycket så kommer du säkerligen bli nöjd till slut även med de däck du har!!! (Billigt men tidsödande) /Magnus |
|
| På M-modellerna vet jag att en "barnsjukdom" var att bakre krängningshämmaren kunde hoppa ur sitt fäste utan anledning ibland. "Rear Sway-Bar popoff" tror jag det hette i den engelska "auktionen" när dom korrigerade det. | |
|
Hände även på min 2,8 coupé en gång! /Henrik |
|
|
@ZM3 > Har fått förklaringen att M-sportchassit är mycket känsligt för slitna däck. När jag köpte bilen satt det 225 "åretruntdäck" bak (vem i h:ete sätter det på en sådan bil?), så jag tyckte det var bäst att köra slut på dem snabbt :) Det lyckades jag kvickt och lätt med, men även på slutet (när mönsterdjupet var LÅNGT under 1mm) hade jag inga problem med varken hög-eller lågfartsstabilitet. Visst, bilen är spårkänslig på dåliga vägar, men det är den även med nya bra däck, och med alla lufttryckskombinationer jag har testat. / Fredrik |
|
|
Försök hitta någon med likadan bil och testa den med dina hjul. Går den bättre är det fel på bilen, är det samma så får du laborera med lufttryck, eller byta däck. / Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.