AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
16.592

Får verkstaden neka mig fri service?

Sida 3 av 4
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad sa BMW Sverige?

___
Bilbloggen: Länk
"jag hade då fan inte velat se dig på min verkstad om vi haft den relation du beskriver ovan. "

Tycker jag är märklig inställning. Ok, om det varit en liten privat verkstad någonstans med detta är den (största) officiella representanten för BMW i södra Sverige! Inte fasen kan man inte "vilja" serva en bil för flera hundratusentals kronor?! Har de gjort fel tidigare borde de snarare ta åt sig detta och vara än mer noga att behanlda kunden korrekt.

Som någon annan sa, så jäkla svenskt att undvika konflikt genom att åka 6 mil extra bara för att få serva sin bil! Nej det ingår i köpet, klarar inte verkstaden kraven får de byta folk/rutiner det är inte kunden som ska ändra sig (eller försvinna)! Grejen är att hade fler "bråkat" så hade det inte funkat att ha så dålig service som det tycks vara (finns många trådar om förenade bil).

Mycket bra stigM3
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Bli inte förvånad om du hämtar ut din csl efter servicen med 3mm mindre mönsterdjup på bakdäcken. Risken är stor att dom smiskar skiten ur bilen för dig bara för du retat upp dom.

Det gjorde dom med min, utan att jag retat dom =( (annan firma)

Jag hade vänt mig dit jag blev trevligt bemött istället, måste väl vara roligare?
Ja jösses vilket krångel, men har snöbollen börjat rulla... Rätt ska vara rätt, enklare blir det inte. Personligen hade jag nog bjudit dom på ett kok... Det är ju trots all kunden (många bäckar små) som håller igång verksamheten och betalar deras lön. Ska JAG då behöva gå med svansen mellan benen och sura? Nej du. Heja Stig!!!
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
håller med pelle jag skulel inte heller vilja lämna in bilen efter en konflikt av denna typ, dom kommer ju garanterat att göra nått för att jävla tillbaks.

Min bil:Länk
BMW M3 Din dröm - min vardag

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En aukt. BMW handlare borde aldrig göra något för att jävlas tillbaka, oavsett vad.

Inget är värt att få licensen indraget och förhoppningsvis inser personal på Förenade bil detta och serverar bilen rätt.

Personligen har jag dock väldigt goda erfarenheter av företaget i fråga, har iofs bara anlitat deras verkstad 1 gång.

___
Bilbloggen: Länk
Nuförtiden åker jag bättre begagnat och anlitar olika verkstäder för olika arbeten (om jag inte kan själv) eftersom jag anser att ingen är fullkomlig. En förmån man kan utnyttja med beg. bilar, samtidigt så kommer man bort från storskaligheten och "bråttom-bråttom", hellre får det ta en vecka längre än att hälften av muttrarna ligger i en påse i skuffen...

Om jag däremot ägde en ny "premium" skulle jag sitta på en stol och titta på när dom servar.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Keiser: Vi har att göra med människor, de reagerar som människor oavsett om de är stora eller små i sin verksamhet. Det finns alltid två sidor av ett mynt men JAG skulle då fan inte vilja ha att göra med någon som dragit mig inför tinget. Dessutom finner jag det otroligt märkligt att man vill lämna bilen till en verkstad man varit tvungen att ta en strid i tingsrätten med.

Visst ska rätt vara rätt, men allt är inte bara svart eller vitt.
gullet
Alltså SigM3, detta är sandlådenivå, uppenbarligen har du beskylt verkstaden för saker de inte ansett sig vara vållande till. Att sen domstol eller liknande gett dig rätt innebär inte att du har rätt, bara att ord stått mot ord och i det fallet så har kunden tolkningsföreträde enligt bla konsumentköplagen. Självklart är det så att om du är en strulpelle så måste de få tacka nej att ha med dig att göra, de vill kanske inte utan anledning återigen bli beskyllda för än det ena än det andra. Du måste först se till att ditt eget agerande är klanderfritt om du kräver det av din omgivning. Att hota med tidningar etc är bara dålig stil och imponerar inte på verkstadchefer eller VD'ar. Jag har alltid upplevt Förenade Bil som ett seriöst företag och vid varje (fåtaliga) tillfällen som diskussion uppstått så har Christina på Tullgatan eller Robert på plåten tagit hand om och löst problemen utan långa diskusioner och snabbt och effektivt. Både kunder och verkstadspersonal behöver lära sig att det bästa sättet att lösa problem inte alltid är att vinna, utan att ödmjukt nå en kompromiss där man är överens och kan gå vidare. Så så du inte är ödmjuk så kommer du förmodligen inte att vara välkomme på nån verkstad.

MVH

Gullet

Ja
145
James
M3E30 -90
325-88
E60 525i
det är bara att stanna kvar och titta på medan de gör servicen
de har stora glasrutor på den nya verkstaden.

Men jag håller med dig stig3 det är katastrof Försenade bil )))

jag tror inte de kan hälla i fel olja händer det nått så går det att lämna olja på kontroll så man ser vad för sorts olja de har lagt
Gullet: Jag har vid ALLA tillfälle om problem, varit i kontakt med Jonas Nilsson, som är service ansvarig i skåne för BMW Group Sverige. Och han har VARJE gång satt Förenade Bil på plats. DET gjorde han också i tingsrätten, trotts att han inte tyckte det var specielt roligt. Men han är ärlig, och vill att saningen ska fram. Inte skydda förenade bil. Och det gjorde han inte heller i tingsrätt saken. Han sa saningen, och därför drog dom tillbaks saken. Dummeren slut kommentar til Förenade Bil i tingsrätten var: "Och så slippar jag väl se er här igen, om där inte verkligen är en sak att ta för tingsrätten".

Jag är tyvärr tvungen att säga det. Men alla mina ärender är klanderfria. Det gäller inte bara tingsrätt saken, men också alla dom andra saker. Men jag är glad för din skuld att du inte har upplevat dom stora problem med Förenade Bil. Jag hade önskat jag hade haft samma uppfattning.

Til införmation har jag i dag varit i kontakt med Paul (Marknadschef BMW Group Sverige) och dom har hand om saken nu.
"Att hota med tidningar etc är bara dålig stil och imponerar inte på verkstadchefer eller VD'ar"

Jag behöver inte hota. Men företag av Förenade Bils störlek, är känsliga för dålig publicity som mediarne kan ge. Det är sista utväg för min del. Men jag tror förhoppningsvis inte vi hinner så långt. Jag tror BMW Group Sverige fixar saken klar.
"men JAG skulle då fan inte vilja ha att göra med någon som dragit mig inför tinget"

Jag vill göra ÉN sak klar i detta. Förenade Bil önskade INTE att diskutera ärendet den gång, och VILLE dra det inför tinget. INGET jag önskade mig. Men var tvungen till slut, då det BARA var den väg dom ville.
Lundberg: visst har vi med männsiskor att göra. Kanske därför som det blir fel ibland, inget konstigt med det. Däremot har vi olika yrkesroller. Det förväntas av en läkare att ha uppträder profesionellt precis som förväntningarna på en auktoriserad märkesverkstad är högre än bilmeken i Svedala. Kan man inte ta kritik och sen bättra sig bör man kanske inte vara i ett serviceyrke... Historier som detta drar ner hela märket BMW för min del. Bra service tycker jag är ett krav när man betalar höga (över)priser för en bil. Nu simmar jag ut på djupt vatten men: jag har känslan att denna typ av problem är större i Sverige än tex USA eller Tyskland. Anledningarna kan vi spekulera i men det tyder på att man kan få bra service och ett vänligt beteende, även för "besvärliga kunder", trots mänsklig inblandning. Nu råkar ju denna kedja (förenade bil) förekomma ganska ofta i kritiska trådar här på forumet. Det understryker väl att de har någon/några mindre lämpade personer i sin organisation?!

Återigen, ska man behöva ha ett klandervärt beteende för att ställa krav på ordentligt utförd service?! Sen hur Gullet kan uttala sig specifikt om målet i tingsrätten tyder på att han antingen är inblandad eller inte har en aning om vad han svamlar om. Nej vi konsumenter måste lära oss att ställa krav och inte acceptera undermålig service och produkter. Att som Gullet rekommendera att lägga sig platt (iom att varken avgöra mål i domstol eller ta upp ev felaktigheter i media är "godkänt") tycker jag både är förkastligt och direkt sorgligt. Jag har inga detaljer i det tidigare ärendet men iom att domstolen givit utfallet till StigM3 samt att servicechefen hos BMW faktiskt är på kundens sida så talar det ganska klart mot förenade bil. Lägg där till alla tidigare klagomål så är förtroendet för kedjan i fråga väldigt lågt. Synd på ett så fint märke...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Jag vill göra ÉN sak klar i detta. Förenade Bil önskade INTE att diskutera ärendet den gång, och VILLE dra det inför tinget. INGET jag önskade mig. Men var tvungen till slut, då det BARA var den väg dom ville".

Och ändå så vill du låta dem serva din bil...otroligt hur olika vi människor är funtade.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Är det inte dags att vi vänder på steken lite???

Förenade Bil gjorde fel. Stig har inte gjort något fel. Om en verkstad gör vad de ska så behövs inte tinget. Jag har servat mina BMW väldigt många gånger och aldrig har det varit något minsta problem med något eftersom verkstaden gjort vad de skulle.

Fortsätt fightas Stig. Var en jobbig kund. En dag så inser de att de kanske måste byta rutiner eller folk så att det inte behöver bli fel. Alla kan göra fel, även verkstäder, men då får man ser till att lösa det på ett snyggt sätt.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
hampe m3
StigM3, stå på dig, läs inte inläggen från de trångsynta, vet precis hur det är att få bilen misshandlad, manglad, o total förstörd, även om jag ej lyckades sköta allt så snyggt som du uppenbarligen gjort.

Mvh hampe
gullet:
om man kollar på dina tidigare inlägg här på forumet + din användarinfo så fattar man snabbt att du arbetar på någon av anläggningarna i skåne.... f-n va pinsam du är som går in och försvarar din arbetsgivare och ger sken av att du bara är en kund!!! sååå genomskinligt!!!

min uppfattning i detta ärende är att förenade bil nu har världens jättechans att visa att de inte är sopor!
...och sen vill de inte ta chansen att visa att de verkligen kan men jag fattar inte varför?
och förresten; vad kan gå fel på en vanlig service? vi snackar lixom inte om ett motorbyte... är förenade bil så osäkra på sina mekanikers kunskaper, så kanske man borde stänga verkstadsdelen?

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Och än är inte den sista BMW:n såld...
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Om man nu får slänga in en åsikt i ärendet...Må så vara att StigM haft/har konflikter med Förenade bil i malmö och att bägge parter anser sig förfördelade men om jag förstått tidigare inlägg rätt så är CSL´n köpt hos förenadebil i malmö och den sk fria servicen är betald via bilköpet, vilket i sin tur leder till att de rimligen inte borde få vägra att utföra den service de en gång tagit betalt för. Att jag sen om jag nu hade haft råd med en CSL OCH haft en konflikt med en verkstad inte släppt ifrån mig bilen till motparten i konflikten är en annan sak, men trots allt har jag full förståelse för att StigM kräver sin rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.