AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
16.590

Får verkstaden neka mig fri service?

Sida 2 av 4
VD:n får in ett klagomål på att verkstaden nekar dig fri service, visst, men eftersom du dragit företaget till domstol står han knappast på din sida, vilket innebär att han inte tar verkstaden i örat. Jag förstår att du är besviken och missnöjd, men dina försök att få verkstaden bättre genom att bevilja dig fri service kommer tyvärr inte att leda nån vart. BMW Group kommer säkerligen att be dig serva bilen nån annanstans för att undvika konfrontation, något jag fortfarande anser att du skulle ha gjort från början.

Om nu Förenade Bil mot all förmodan tar sig an din bil, tror du då att de kommer att ha silkesvantar på sig och göra det där lilla extra? Det tror INTE jag, det är därför jag har så himla svårt att se logiken i ditt agerande.

Men självklart är det otroligt tråkigt att du råkat illa ut - tro inte att jag tycker nåt annat.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Jag tror personligen inte att en auktoriserad verkstad får neka till service.

Ibland så väljer man bil efter hur servicenätet ser ut. Och i detta fall så finns service i närheten vilket kan ha bidragit till att Stig köpt sig en BMW.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
De får väl neka service om de inte vill utföra tjänsten. Det kan dock tyckas lite lustigt att de inte sa det direkt men kanske ör deras erfarenhet inte den bästa. Jag skulel rekommendera dig att vända dig någon annan stans t ex Paulssons i Hbg? Varför ens anlita dom om du har varit i tinget mot dem?
Asken
Förenade Bil äger också Paulssons bil i helsingborg.
Nu förstår jag ännu mindre - du kan åka till Förenade Bil men inte till Paulssons för att Förenade Bil äger det företaget??
Hawar
Tragiskt.. hoppas det går bra för dig StigM3, väldigt va många ville att han bara skulle byta verkstad så typiskt "svenskt" att inte säga ngt. Får man dålig service så ska företaget få veta det för att förbättra sig annars lär de sig inte.

Jag säger ge dig inte StigM3 lycka till nu !!!!
Jag lovar att återkomma hur det kommer att gå i saken.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag förstår inte problemet.. Om Förenade bil gör sin service som dom ska, med rätt saker och servar enl. alla punkter och ser till att det inte blir några skador på bilen mm. dvs. dom gör det dom ska vid en service, så bör dom ju inte få några klagomål från kunden oavsett vilken kund det är.

Kunden kan ju knappast klaga på ett arbete som är rkitgigt gjort med rätt grejer, och det anser iallfall jag att en bilverkstad bör klara av annars är det ju bara att lägga ner verksamheten.
Exakt. Det sa jag också till henne när hun ringde mig. Men då var svaret att hun vill inte riskere att där blir problem jag kan klaga över. Då sa jag att det var mycke uproff. då hun säger direkt att hun inte liter på sina verkstadskiller.

Jag klager inte bara för att klaga. Det har jag inte tid med, när jag ska tjäna pengar för att betala en M3 CSL och en M5 E60 :-)
Jag klagar när där finns saker att klaga över.
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Anders N: Vad är det du inte förstår? Varför ska han åka till helsingborg, när det ändå är SAMMA ägare som i Lund? Då kan han lika gärna göra den i Lund? Det är nära för honom? Om han nu lägger sånna pengar på bilar, så ska ha absolut hålla på sig och få sin rätt igenom ang. service.

Dom som brukar ha med BMW verkstäder att göra, vet hur ofta dom klantar sig...
Fast jag måste säga, att jag har aldrig läst NGT kritiskt ifrån dig, Anders N, mot BMW i ngn som helst fråga. Man skulle nästan kunna tro att du är BMWs VD :)
Folk måste få kunna klaga över situationer där dom är besvikna?
Stigs fråga var ju trots allt om BMW får neka service..och inget annat.
För att göra en sak klar, så är det samma ägere till Förenade Bil, och Paulssons Bil i Helsingborg. BMW i Lund äger förenade bil inte. MEN jag tänker INTE köra HELA vägen till Lund, pga. att det inte passar dom att serva min bil. Jag acceptera inte det. Jag kör hårt på detta tills dom har servat och gjort klart min bil. Sen kanske jag väljer ett annat verkstad. Men inte innan detta är klart.
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Bra Stig..håller på dig! :)
Jag har inget att klaga på så varför skulle jag klaga? Jag tycker det är förjävligt att det finns så många missnöjda verkstadskunder runt om i vårt land och många gånger beror det säkert på att verkstäderna inte gör sitt jobb. Däremot är jag inte sen att ifrågasätta kundbeteenden som JAG anser är märkliga - som i detta fall och i Thunderbirds fall, som du säkert har i åtanke när du säger att jag aldrig är kritisk.

Att jag låter partisk till BMW:s fördel beror inte på att de betalar min lön utan på att jag jobbar på ett företag där jag hör om liknande saker nästan varje dag och har därmed inga problem att se deras sida av saken.

Folk får mer än gärna klaga, särskilt eftersom det finns "högre" BMW-folk som läser dessa trådar, men man (jag) måste ju få ifrågasätta det jag tycker är konstigt, eller hur?

Jag tar inte skit från företag jag pumpar in tusentals kronor i varje år och behandlar de mig inte på det sätt jag anser mig förtjäna så tar jag mina pengar och går nån annanstans, simple as that. Vissa gör precis tvärtom och kommer ALDRIG till nån lösning utan ältar problemen år ut och år in.

Men för att svara på vad jag inte förstår: jag förstår inte varför man ska söka konflikt när man inte behöver och varför man inte tar de vägar till lösning på sina problem som erbjuds.
Otäckt typexempel på hur företagen kan behandla kunder, vanligast är nog att man som kund tar sina bekymmer någon annanstans och företaget vinner. Det är märkligt att dom inte bjuder till för "fixa" situationen, det är ju trots allt deras märke! Jag håller alla tummar för dig Stig, förenade bil kanske skulle ta och göra servicen riktig från början så slipper dom krångel.
Hmm intressesant läsning. Som bmw entusiast skulle inte våga lämna min CSL till en verkstad som jag tidigare haft problem med och dragits i rättegång med, det är ju en CSL vi pratar om. Däremot tycker jag du har helt rätt i sak StigM3 och tycker du ska stå på dig men eftersom det handlar om en CSL så skulle jag söka upp en annan verkstad just för att de kanske häller i fel olja eller liknanade med flit pga problem ni haft förr.
Ja, då är det riktigt illa om verkstan skulle "förstöra" bilen med flit! Så småaktigt ska man nog inte tro att dom beter sig, jag förutsätter att verkstaden inkl. verkstadschefen vill göra rätt för sig, har man gått så långt som till rättegång och fått RÄTT så borde dom kanske dra öronen åt sig, det kan ju rimligtvis inte vara Stig´s fel att verkstaden förlorat.

Sedan vad gäller rätten att neka en kund service oavsett om det är ICA, Sleven, M-B eller BMW är en annan sida av detta. Jag hoppas för Stig´s skull och andra som har varit i klameri med sina verkstäder att dom kan ta en kaffe med verkstaden och skratta åt gammalt groll.

"Det är bättre att vara glad än att vara ledsen!"
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
Det skulle vara upplysande att läsa om vad du har haft för kontroverser
med din verkstad (i detalj) så kanske det skulle öka förståelsen och intresset
från oss andra här på forumet.

Jag undviker BMW Solna som servicecenter. Ett tips är att du gör inspektion eller dom större servicarna på BMW Tyskland (en Niederlassung kanske), där blir det bra och korrekt utfört., oma ma nhar vägarna genom Tyskland.

Hej. Jo, men då gäller inte den "fria" service. Den gäller bara i Sverige. Men jag återkommer med information kring saken. Jag har pratat med BMW marknadschef i morse. Vi får se vad som händer. Blir spändande.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Varför lämnar du bilen till en verkstad som "klyder". Kan förstå dem ur mänskligt perspektiv, inte fan vill de ha en sådan "strulkund" som du. Sedan om du har rätt spelar ingen roll, jag hade då fan inte velat se dig på min verkstad om vi haft den relation du beskriver ovan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.