|
|
|
|---|---|
Rosebuddy |
Förbannad blir jag...på den nya regeln som säger att du inte behöver blinka när du kör in i en rondell. När jag lärde mig trafikreglerna (12 år sedan) så var en rondell att betrakta som en korsning dvs du blinkar åt samma håll som du tänker svänga. Tyvärr var det redan då alldeles för många som inte fattade grejjen...att ge andra bilister en chans att veta vart du skall. Som det är nu (nya regeln) skall du blinka när du skall svänga ut ur rondellen vilket innebär att du tvingar bilförare med gott omdöme att vänta tills de passerat dig. Det är ju samma sak som att blinka höger och svänga vänster. Jag ogillar regler som uppmanar till att agera på "inte" eller på "0" istället för "1". Visst, om jag skall in i en rondell har jag väjningsplikt men för trafikflödet är det värdelöst om inte förare som finns i rondellen talar om vart de är på väg. ///Lars |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vi har 6 eller 7 rondeller i vår "lilla" stad ingen kör likadant, men håller med dej att blinka en gång för mycket än en gång för lite. Problemet är nog ett generationsproblem värst är dom som åker åt fel håll!!!. Det finns flera som blinkar in i rondellen än dom som ska ut ,så upplever jag det i allafall och det är i så dubbelt fel enligt gällande regler.Men att blinka i bägge fall är väl mest rekomendabelt nån Polis i TV som ordade om det. MVH Hasso |
|
En grundregel jag kör efter är att de som är i min omgivning skall veta vart jag är på väg. Mer behövs inte. Då är det säkert att man inte gör fel. Mvh /NP |
|
|
Funderade: Man kör ju alltid in åt höger i rondellerna, och ut åt höger också, verkar lite töntigt att blinka vänster då eller? FP |
|
| Jag blinkar aldrig i rondeller. Det har funkat i 25 år. | |
Rosebuddy |
Folke!! Skönt att du vet åt vilket håll du skall köra in i rondellen! Det finns ju enl. Hasso folk som inte vet det.... Sätt dig i situationen som föraren "mitt emot" befinner sig i. Han har väjningsplikt och väljer att väja för dig då han bedömer att du tex. har hög hastighet. För honom har du 4 alternativ, antingen svänger du av 90 grader fortsätter rakt fram, svänger 270 grader eller kör ett helt varv. Om du skall svänga 90 grader eller köra rakt fram kan det ju vara hyggligt av dig att tala om det så han inte slösar sin ungdom med att vänta på dig.... Cartman - funkat i 25 år.....för dig ja, men du är ju för h-te inte ensam i trafiken ///Lars |
|
Taget. Debatten för en tid sen gällde väl om man skulle blinka INNAN man körde in i rondellen. Kör jag ner spaken till vänster och vrider höger så slår blinkern ifrån, lite jobbigt att hålla imot, inte bra för spaken/mekanismen heller. Det finns ju många typer av rondellbyggen, skulle gärna se lite mer standardisering här, andra länder är bättre tycker jag. Lite skillnad om det t.ex bara är ett körfält inne i rondellen, eller flerfiligt. Måste hålla med vissa här, efter drygt 30 år i trafiken har inte detta vållat mig nåt större problem än. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sunt "bonnförnuft" är väl som vanligt rekomendabelt. Stor debatt i lokalblasken om rondellkörning idag. Det är bla. en Person från Bananrepubliken Hallsberg som ojar sig mest,de har möjligtvis max två rondeller:)) Som sagt tidigare så är det nog ett generationsproblem som beror på ändrade regler när det blev poppis med rondeller för 5-6 år sedan.Fannas en rondell i Örebro för ca 30 år sedan men den togs bort sedan inga förrän på senare år. så de äldre som bara kört på hemmaplan har ju kanppt sett en rondell på vykort ens.Därav många tokigheter av de äldre,bla,kör åt fel håll efter att stannat och funderat en stund , bilen framför mej som tur var fanns inga bilar i rondellen så vi möttes från var sitt håll när vi skulle ut åt samma håll.::)) Örebroplisen hade ett inlägg där de förklarade hur man skulle bete sig ,säkert 10 gången de senaste fem åren. GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
| Om nu folk aldrig blinkar annars, varför skulle de börja med "ovanan" i rondeller? Det är bara att inse, det finns lika många varianter på beteende vid varje trafiksituation som summan av körkortsinnehavare samt de som kör utan kort! | |
|
Det är domstolarnas fel att det blivit så här. De har inte följt lagen när de bedömt krockar i rondeller, så nu har de anpassat lagarna efter domstolarna... *suckar* |
|
| I Stockholm är man aldrig ensam i trafiken och det är nästan bara besökare som blinkar. Sen är det så att en del blinkar åt ett håll och gör något annat. = Lita aldrig på att den som blinkar verkligen ska svänga. Det kan bli ett dyrt misstag. | |
Blykälkeraggaren |
Rondell körning skulle de va nåt o tjafsa om, i Haninge där ja bor har kommunen fått dille på rondeller tror ungefär vartenda rödljus har blivit ersatt, tror nog att kommun-gubbarna försöker slå nåt guiness rekord =) Och de flesta här verkar åtminstone ha fattat reglerna... Men nåt som är värre än att folk inte använder blinkers är de dårarna som tror att dom har F1 bromsar på bilen o tror att de kan hålla fullt ända fram innan de bromsar... Ska man ha kul ska man ha sex!! |
|
Blykälkeraggaren jag känner igen symptomen. Här där jag bor så har de också fått dille på rondeller... den minsta är så löjligt liten att man kan köra rakt fram i den. Det värsta som finns är ju dumjävlarna som ligger inne i rondellen och som stannar för att släppa in andra trafikanter, vilket gör att hela idén med en rondell försvinner. Det borde alla lära sig att man lämnar företräde för bilar i rondellen, inte för de som ska inn. Tack och hej!! aldrig mer Audi! |
|
-:BeeMWe:- |
Skylt innan en norsk rondell: Max 8 varv. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.