|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag bytte kamrem för ett tag sedan och efter det så tycker jag att de verkar vina/hasande ljud. Är det ett vanligt problem. Är remmen för hårt spänd eller kan det vara något annat. vinandet kommer när motorn har gått en stund och är varm. vinandet kommer exakt vid 1500 rpm och forsätter uppåt. Jobbet gjordes hos en BMW verkstad och där säger dom att det är normalt och kommer att försvinna. Låter helt otroligt i mina öron. Bilen har rullat ca 400 mil efter bytet och låter fortfarande. Någon med likande erfarenheter, ideer. /320 -89 | |
|
Bytade du spännrullen också!? Är troligt att det är den som låter! |
|
emilo |
Det kan ju vara vattenpumpen som är sliten och tjuter lite. |
frazze |
Det skall ej vina om kamremmen...är du säker på att ljudet/ vinandet kommer i från kamremmen ? Tror du inte att det kan vara motorfläkten som aut ökar i varv när motorn blir varm (låter som en volvo)fläkten kanske ej har fungerat innan de började lossa den. vilket man Gör i samband med kamremsbyte/ normalt byter man även vatten pumpen samt tryckrullen när man har läge för det fick du kamremmen i det nya utförandet ? kolla även att alla kåpor sitter rätt monterade, så att det ej går emot någonstans...fråga även bmw verkstaden mer spec vad exakt det är som låter...som de påstår skall försvinna...jag har gjort många kamremmsbyten men det har aldrig inkluderat några främmande ljud... frazze |
frazze |
Om något är "felgjort" i samband med ditt kamremmsbyte Så kan det resultera i att remmen går av...då står du med ett DYRT motorhaveri...jag skulle personligen ej köra en meter med bilen..tills jag vet vad som låter är tex tryckrullen ej utbytt så lär lagret i den skära snart...men har du anlitat en auktoriserad verkstad så har de bytt den..fråga även verkstaden om de tager kostnaden för ett ev,motorhaveri om du fortsätter att köra trots missljudet.....lycka till frazze |
|
Nej, säker är jag inte. Men jag är säker på att innan bytet så lät ingenting. Så därför drar jag slutsatsen att det måste vara remmen. Men det kan ju vara nåt annat oxå, jag vet inte vilka delar som är inblandade vid kamremmsbyte. Som sagt, vid tomtgång låter det normalt men när man sakta varvar upp så börjar det vina. Vattenpump och spännare är bytta. Finns det remmar av olika utförande? Hur fungerar motorfläkten i förhållande till motorvarvet? Vilka delar lossar de när de byter rem. Kan det vara någon drivrem eller generator som ljuder. Jag ska åka dit och kolla med dem igen, så får de säga exakt vad som låter. /Swede |
|
|
Inte fan ska det vina efter ett kamremsbyte om det inte ven innan!!! Åk tillbaka och skrik levern ur dig. Har dom inte bytt spännrullen så får dom väl göra det för drt är troligen den som låter. Lycka till. Pontus |
|
frazze |
Kan du förklara det vinade ljudet...mera ingående Låter det bara som en stor fläkt som blåser......? eller finns det inslag av metallgnissel ? I det här läget skulle jag satsa på att det är vatten pumpen som låter..du har väl bara använt dig av bmw:s "original" delar..?? om du känner på de vanliga fläktremmarna så skall de ej vara hårt spännda..då går lagret i gen/vattenpump. Och då viner det ("Högfrekvent gniseeel".) frazze |
frazze |
Du kan även kolla om det är vattenpumpen/generatorn Som låter...kräng av fläktremmen...den driver ju båda.. Starta bilen ..på tomgång....lyssna.(bara någon min) Blir det tyst då...så vet du vart ljudet kommer i från. Kamremmen finns i två utföranden den nya mod har 127 kuggar..använder du dig av den nya remmen....måste man även ha den "nya tryckrullen" ...du frågade även om fläkten..den skall "öka i varv" när motorn är varm.. Börjar att höras vid 1500rpm...som en stor turbin... frazze |
frazze |
Du har väl kollat en annan viktig del... på just den modelen av BMW du har 320i-89... Skruva bort oljepåfyllninglocket..lys med en ficklampa In i hålet...kolla om bultarna till toppen..är vanliga Bulthuvuden eller Torx...är det ej Torx så skulle jag Ej våga starta bilen....de vanliga bultarna går av Vilket resulterar ett "motorhaveri" för ca: 8000:- Ett mycket vanligt fel på 320i. Tyvärr... frazze |
|
Jag har kollat att jag har riktiga bultar till toppen, och det har jag. Jag ringde BMW och fick en tid för att fixa remmen. Verkar vara känsligt att ställa in rätt. Spänner man för lite så låter det visst oxå, typ när bilen är kall. För hårt spänd kan det vina. Tack för alla bra svar. Gasa lagom i sommar :-). /S |
|
frazze |
Du har "inte" anlitat någon auktoriserad BMW verkstad Man kan bara spänna remmen rätt på ett sätt, blir det för löst eller för hårt ....då vet man inte vad man sysslar med....man gör på följande vis när den ny monterade remmen ligger på plats, samt spännrullens lås bultar är lösa...då vrider man det övre kamdrevet Moturs...bara så mkt att man ser att remmen är spänd Sedan håller du remmen stilla i det läget(spänt läge) Och drager åt tryckrullens låsbultar..=OPTIMALspänning frazze |
|
Oops! Jo, det är en auktoriserad BMW verkstad. Varför säger det så för då. Verkar skumt. Jag får väl återkomma efter jag vart där. Tack för din beskrivning. /S |
|
|
Har nu fixat till kamremsstrulet. Ringde till verkstan och betällde tid(de var ett tag sedan). De spännde remmen och bytte samtidigt samtliga kilremmar. Pröjsade drygt 300 spänn. Bilen låter åter som en sexa ska låta. Juste med andra ord. Glöm inte Mantorp i helgen eller Tullinge 3-5 aug Länk /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.