AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.701

hur vet man om en tändspole är dålig?

Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Har fått lite tips på att en tändspole kan vara dålig om bilen går ojämnt. Min går lite hoppigt, framförallt i låga hastigheter. Kan man mäta över spolen på något sätt eller hur tar man reda på om den är dålig?

Lo
24
LowFlow
525 Touring -94
Citerar ur min egen tråd.

Skrivet av FAF

Tycker att du har ett liknande problem som jag hade.
Visade sig att det var avbrott ibland på sekundärsidan på tändspolen.(ca 9000 istället för 6000ohm).
Bilen startade alltid men gick dåligt när man gasade på lite hårdare upp till mellanvarv, sen gick den OK.
Du har ingen möjlighet att mäta på tändspolen med en multimeter?
Resistansen med bortkopplade kablar bör vara:
mellan kabelskornas anslutningar- ca 1ohm
mellan en av kabelskornas anslutning och tändkabels anslutning- ca 6000ohm.
Knacka gärna lite lätt på spolen när du mäter.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Är det en 24v motor? I så fall plocka bort plastkåpan, starta bilen i möker. Är det överlag i någon spole så brukar det slå små blå gnistor. Min förra E36 blev orkeslös, gick oroligt mm speciellt när den blivit varm. Då var det 2st som var dåliga.
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
tack, jag testar och återkommer!

Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Jorgen: Har testat att starta i mörker. Kan inte se några gnistor. Förresten menar du själva startögonblicket eller när motorn går på tomgång? När den står på tomgång syns inga gnistor.

Är detta en "säker" metod att ta reda på om en spole är dålig eller är det mätning som gäller?
Po
52
PowerVirus
BMW 525i -92
du kan ju prova att byta tändstift, kanske det som e felet?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Prova annars att dra loss kontakterna en och en. Om du inte märker skillnad när du dra ur en så har du problemet där.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.