|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har eb 528-97 touring som är rostangripen lite runt om i nederkant på bakluckan. Det tragiska är att jag lämnade den till en lackerare som fixade det förra hösten, men bara efter 5-6 månader så började det krypa fram igen. Vet att detta är ett vanligt förekommande problem på dessa bilar..men frågan är: Är det troligt att det blev dåligt gjort, eller kryper rosten fram igen från ställen där det ej går att komma åt den vid rostlagning? Vad gör man för att fixa detta en gång för alla??! Mvh/Peder | |
|
Låter som ett dåligt jobb, kan tänka mig att vissa lackerare gör sina jobb rätt slentrianmässigt. Skall man bli kvitt rost så är det viktigaste att man gör ett ordentligt förarbete. Man måste blästra/slipa bort ALL, ALL och åter ALL rost, det får inte finnas minsta spor kvar för då är rosten snart tillbaka. Lämnade in min e34 baklucka på omlackering och det var riktigt kass gjort, fick göra om nederkanten och kanten över nummerplåten själv så det skulle bli riktigt gjort. Rosten var bara övermålad på sina ställen *GRRRR* //C |
|
|
Hej! Rosten kommer innifrån. Man måste rostskyddsbehandla ordentligt så att man stoppar det påbörjade rostangreppet. Spelar med andra ord ingen roll hur fint man blästrar och lackar om man inte rostskyddar. Detta borde lackeraren veta om så han borde stå för den kostnaden. //Håkan |
|
| Funkar det att spruta i linolja, eller skall man använda något mer kemiskt rostskyddsmedel? | |
|
Okej! Slipa och blästra som vanligt får jag göra själv då, för att det ska bli bra!! Men hur behandlar man bäst de ställen man ej kommer åt? |
|
|
Hej! Lämpligtvis använder man Dinitrol, Carosol eller liknande rostskyddsmedel avsedda för hålrum. Tag loss klädsel/platsen på insidan av bagageluckan och spruta så att det täcker skarvar, svetsar mm. Om det varit fuktig väderlek bör man värma plåten så att man får ut fukten. Eller om man har det så lyxigt så att man har varmgarage så kan bilen stå inne och torka ca ett dygn. Lycka till med rostlagningen! //Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.