|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har alltid velat ha en bmw, och nu har jag fått upp ögonen för 3-serien, 318i eller 316i årsmodell 99 - 00...(E46) Det jag funderar på är ägar kostnader m.m m.m. Har letat på olika "biltester" men vill hellre ha reflektioner från folk som äger denna modell... tacksam för svar, Peter Med Vänlig Hälsning | |
|
Tjena, välkommen till forumet. Jag har ägt en 318i från '99 och äger nu en 320i från samma år. Det är en hyfsat bra bil att äga ekonomiskt. Den är också lättmekad och framförallt ljuvlig att köra. När det gäller ägandekostnader beror det förstås mycket på var du bor och hur du kör. Jag bor själv i Karlstad, och försäkringen kostade mig omkring 400 kr/mån. Det var min första bil, och nu har min försäkringskostnad sjunkit till 330 kr/mån. En 318 drar ganska snällt med bensin om man inte är tungfotad (det är inte så mycket krut att vara tungfotad med heller), jag höll mig i stort sett kring 0,75 blandad körning. Den siffran kan gå upp och den kan gå ned i takt med högerfoten. Servicekostnader kan du ringa till din närmaste BMW-verkstad och kolla, de bör ha färdiga priser för sånt (notera att det gäller ren service, om de hittar nåt fel som behöver fixas ska du få ett nytt pris). Det varvas mellan Inspektion I, Oljeservice, Inspektion II, Oljeservice osv. Insp II är dyrast, omkring 4 500 kostade det för mig. Servicarna görs var 2 500e mil. Om du hittar en där Insp II är nyligen gjord behöver du inte bekymra dig om den kostnaden på länge. Ett vanligt fel är att spindellederna glappar. Det är väldigt många e46:or som dessa har bytts på (eftersom det gick på förlängd garanti som nu är över), men om inte det är gjort skulle jag åtminstone dra öronen åt mig lite. Det kostar en del att byta dem eftersom de sitter ihop med bärarmarna, som då måste bytas i sin helhet. Rost är inget jätteproblem, men det är ju ett faktum att bilar rostar. Vanliga ställen där det kan uppstå utan stenskott är bakom bakluckans handtag och motorhuvens insida i framkant. Fördelen där är att man kan skrapa och fylla i utan att det märks. Många slitdelar är ganska lätta att byta själv, om man har rätt verktyg. Jag har själv bytt bromsskivor, fjädrar, bromsbelägg och termostat samt flera delar av inredningen, satt in mittarmstöd fram - mer eller mindre smärtfritt även för en som inte är en begåvad mekaniker. Jag ägde bara min 318 i ett år, så andra kan nog berätta mycket mer, men helhetsintrycket är mycket positivt. Den är ganska snål, väldigt tyst och bekväm och riktigt rolig att köra - överraskande pigg bil för sin motorstorlek. Orsaken till att jag bytte till 320 är ju förstås att jag ville köra en 6:a. Det är väl den enda nackdelen med 318 - man blir sugen på mer... |
|
|
Kan väl bara hålla med, jag har en 97'as 320i. Spindelleder är klart under statistiken hos bilbesiktningen. Däremot är rostskyddet en av de allra bästa i statistiken. Jag tyckte det var enkelt, några slitdelar som ändå byts ibland tar jag hellre än dagen då bilen är rostig = går inte att laga alls så enkelt. Ett par bussningar är vad jag bytt i bakvagnen som också är vanligt fel, det "klonkar" i gupp. Bara i gummi så det kostade inte mer än 2000 med jobb. Skeva bromsskivor hade jag också som byttes vid köpet men "durret" i ratten kom tyvärr tillbaka men det är knappt märkbart men är dock något att bevaka. Är skitnöjd i övrigt. Trots att det bara är en 2.0:a så låter den otroooligt fint och går som ett strykjärn! Visst, dyr att köpa i andrahandsköp men så är det ju, det är lite skillnad på känslan och vad man får. |
|
| EN sak till. Det är väl fortfarande kamrem på 4-cylindrarna va? Den kan ju vara bytt eller inte runt det året så det kan ju vara värt att kolla, går säkert på en 5000-7000 spänn annars | |
|
Kamrem slutade väl vara på någon av BMWs motorer i och med att M40-motorn ersattes av M43 1995 ? |
|
| Tror det var redan -94 | |
| är väldigt sugen på en e36 328..hur är det med ägarkostnader på en sån??dyr o köra m.m?? | |
|
tjenare jag har en bmw 328 coupé jag betalar 4300:- helförsäkring/halvår och det tycker jag faktiskt inte är speciellt dyrt. //MVH Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.