AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.146

Hur kolla automatlåds olja?

Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Hur kollar man automatlåds olja i en 540IA Touring ?
Min håller växlarna alldeles för länge vid kall motor & ibland även vid varm motor.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bilen/Automatoljan ska vara så kall som möjligt, om du har möjlighet så kör bilen till lyften eller omedelbar närhet och låt den stå över natten.

Starta motorn och dra växelväljaren igenom alla lägen i 2-3 sekunder. Kör sedan upp bilen på lyften och stäng av motorn. Lokalisera påfyllningen No.8(+9): Länk och öppna så pass mycket att bulten hela tiden är kvar i gängorna.

Kommer det lite oljedropp så är det positivt, kommer det inget så ta bort bulten helt. Kommer det ingen droppe nu heller så behövs påfyllning eller ännu hellre oljebyte.

Ett oljebyte är aldrig fel, men ditt problem låter mer som kallstartsprogrammet som antagligen kan uppgraderas?

Mvh
ts
107
tsotred
540iA-96
Ett tillägg.
Motorn ska vara igång och växellådan vara i park eller neutral då nivån kollas.
Känn gärna på oljan, ska vara 'fingervarm' för rätt nivå. Om den är het så måste du vänta till den kallnat, och om den är kall är risken att du fyller på för mycket om du nu fyller på.
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Hmm hörde mej för på bmw i förra veckan om oljenivå i steptronic och d va en jävla procedur ca 4tim på verkstad för att säkerställa exakt rätt temp på lådan
när nivån mäts så kolla om det rinner ut när pluggen öppnas tror jag lite på men det kanske är annars på e34
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Tack för bra bild där rob_t_j72, påminner om en audi jag haft, där var oxå en nivåplugg, fast den var på sidan av lådan.
Skall kolla nivån, men frågan som dyker upp då är ju vart fyller man på? Blir ju svårt underifrån som det ser ut på länken No8(+9)
Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
jag kollade nyss på min 540 e34 lättade påfyllningspluggen och då rann det ur olja direkt bara jag lättade luggen jättelite. men jag hade inte bilen igång. troligtvis ska det vara för lite olja i lådan för den har hållt på att läka ett tag. kom det olja direkt bara för at jag inte hade bilen igår eller är det bra helt enkelt??

hellre GasHäng än RattGlapp.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis som tsotred skrev ska motorn vara igång, liten tankevurpa... =)
kl
69
kleppan
540 94:a sedan.
Finns det ingen sticka till lådan på en 540?? Hmm, där ser man. Hade jag inge aning om. Då måste det väl vara rätt svårt o veta exakt hur mycket som man fått i. Får du pumpa in olja med en oljesug då eller??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.