|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har haft bilen på service och felsökning. Jag hade följande 5 felkoder E4 - Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden E3 - Bränslejustering, bank 1, gränsvärde överskriden 12 - Avgaskamaxellägesgivare, signalfel 97 - Spänning lambdasond före katalysator bank 2 9A - Spänning lambdasond efter katalysator bank 2, min värde Mekanikern föreslog att jag skulle byta Avgaskamaxellägesgivaren, att de andra felen kunde vara följdfel. Så han fick byta den. Men efter 5 mils körning så tändes motorstyrningsfel-lampan igen. Så nåt mer fel var det tydligen. Nu har jag inte haft den inne för avläsning ännu, men jag mistänker att det är problem med lambdasonderna. Bilen drar nämligen lite mer bränsle än innan. Dessa ska ju vara enkla att byta, och eftersom verkstaden jag nyttjat tar hutlöst betalt så tänkte jag beställa lambdasonder själv och montera dessa. När jag nu suttit och surfat efter lamdasonder på internet så ser jag att det står att man behöver två av varje för 528i. Jag har bara en en 520, men är det samma där? Att det finns sammalagt 4 sonder, två före katen och två efter? Dum fråga, men nån som vet om det är två eller fyra sonder på min bil? Stället jag tänkt beställa sonderna från: Länk Kostar ca 500:- för främre, och ca 750:- för bakre. Det är original Bosch BMW OE. Alltså ej universal. Mekonomen tar 3 ggr så mycket för samma... (Jag ska naturligtvis läsa av felkoderna en gång till innan jag byter.) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är 4st 2 före och 2 efter kattarna på de flesta. ser ut så här. Se till att alla fel nollas ordentligt vid diagnosen. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Tack, jag kollade faktiskt på de där bilderna igår, men blev inte riktigt klok på dem. Det fanns ju flera olika för 520. Skönt att kunna få svar från nån som vet. Följdfrågor. 1)Behöver man byta dem parvis, eller räcker det med den sidan som ger felkod? 2) På min bil indikerar ju båda sonderna på ena sidan spänningsfel. Bank 2, är det vänster eller höger sida? Mvh, Mats |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oppps stopp o belägg, "liten" blunder här. är bara V8 i huvudet och var nog för tidigt på morgonen. Du har 2 st lambda är ju en sexa . bank 1= cylinder 1-3 bank= 2 cylinder 4-6 Det verkar vara så att ev.givaren kört lambdasonderna utanför det reglerbara spannet och då lägger de dessa felkoder. Jag skulle prova att läsa av och nolla bort alla felkoder och testa igen innan ev lambdasondbyte och köra bilen konstant på landsväg i 5-6 mil så den får "rensa ur" sig ///MVH Hasso Länk |
|
ok, tack men jag fattar nog fortfarande inte. Jag har kollat på meca.se, mekonomen.se mfl och sett att det finns två typer av lambdasonder till bilen. En före kat - "reglersond", och en efter kat - "diagnossond". När du skriver att det finns två lambda i min 520, menar du då två reglersonder? Hur som helst så var jag och läste av felkoderna igen igår. Motorstyrningslampan tändes ju igen några mil efter det att jag reparerat felet med Avgaskamaxellägesgivaren. Lambdasonds-felkoderna är borta nu. Nu har jag nu bara de två första felkoderna kvar - "Bränslejustering, gränsvärde överskriden" - både bank 1 och 2. (Tyckte det stod felkod 227 och 228 när jag kollade på datorskärmen. Men på min utskrift (från förra avläsningen) står det felkod E4 respektive E3. Det är mekonomens avläsningsapparat.) Så vad kan då de här Bränslejusteringsfelkoderna som jag har kvar betyda? Bilen drar lite mer bensin än vanligt, kanske 1 dl mer per mil. Verkstan visste inte. De ringde mekonomens felkodsavläsar-support, som dock inte svarade. Verkstan skulle ringa tillbaka till mig när de fått tag på supporten, men än har de inte ringt. Jag tänkte ringa imorgon och höra hur det gått. Jag har sökt på forumet men inte hittat nåt. Nån som vet??? Mvh, Mats |
|
|
Hasso: Visst är det 4 lambdor på M54 motorerna? Grattis i efterskott förresten :-) Freude am fahren |
|
|
Tack för det. Men varför grattis? Mvh, Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.