|
|
|
|---|---|
|
Tjena Detta har kanske varit uppe tidigare, men kunde inte hitta nåt glasklart. Hur långt är det mellan skärmkanten ner till centrum av hjulet med olika sänkningar? Både fram och bak alltså. Har ni som har olika sänkningar lust att mäta lite på era bilar...? Oj, glömde nästan att säga att det är E36 det handlar om. En annan fråga rörande dämpare och fjädrar.... Ni som har genomfört operationen själva att byta fjädrar, är det krångligt att komma åt där bak? Var hemma hos min far idag och backade upp på en ramp han har för att kunna gå in under billen och kolla. såg ju jäkligt trångt ut. Farsan har bytt ett antal fjädrar på olika bilar genom åren, så om man är van vid att göra det, är det knöligt att göra det på en E36 då? Och hur är det fram? Det ser ju ut att bara vara att lossa på fjäderbenet och plocka ur det mer eller mindre, är det så enkelt? | |
|
Kan inte ge dig nått mått tyvärr. Men det är "enklare" att byta fram än bak fjädermässigt. När jag bytte bakfjädrarna slutade det med att jag lossade dämparen (den byttes på samma gång), efter det brukades våld och 3st såna saker man trycker ihop fjädrar med. 2st gick på mot hjulhuset sett, den 3e fick jag offra och böja för att kunna passa in den lite längre bak för att kunna komprimera fjädern ordentligt. När det var gjort fick jag ta hjälp av närmaste polare som fick kliva på lämpligt ställe och trycka lagomt för att fjädern skulle komma ur sin håla. :) Är säkert inte rekommenderat för fem öre att göra på det sättet, men gick hyfsat fort och inget gick sönder. :) Läste i Haynes också, där stod det att man skulle plocka ner backaxeln e.t.c för att lättast få ur fjädern. Men det verkade lite omständigt... |
|
| Menade såklart bakaxeln och inte "backaxeln" :) | |
|
Byta fjädrar bak på E36an är inget svårt, värre fram. Gjorde det själv utan att sitta inne på några större erfarenheter mekande och det gick smärtfritt och tog inte lång tid. Sök på "byta bakfjädrar" eller liknande så hittar du beskrivning. |
|
|
Tack för svaren... Någon som har några mått att komma med? Skulle vara intressant avv kunna jämföra lite hur det blir med olika sänkningsnivåer jämför med hur bilen är nu... Har ingen aning om vad som sitter på bilen nu. Vill ju inte sänka för mycket, men samtidigt vill man ju inte köra runt i ett höghus... |
|
|
Min E36 -98, från skärmkant till hjulcentrum i centimeter: Original fram: 38 Original bak: 34 Eibach Pro-Kit fram: 35 Eibach Pro-Kit bak: 31,5 Eibach Pro-Kit sänkte alltså 3 cm fram och 2,5 cm bak i mitt fall. Ena original bakfjädern var av, men jag tror inte att det gjorde någon direkt skillnad på höjden eftersom den var lika hög på båda sidor ändå. |
|
| Tack för infon... Ska ut å mäta på bilen när jag orkar... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.