AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
889

Frågor ang. bakhjulslager E36

Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
Hej.
Är på väg att byta bakhjullslager på min 325:a -92.
Det jag kommit fram till är att bärarmen ska av och lagret pressas ut.

Frågan är mest: Måsta jag spänna fjädern på nåt vis när jag ska bort med bärarmen? Blir bakvagnsinställningen sne när jag satt ihop allt igen? Nåt annat värt att veta?

Jag har fått av centrummuttern, bromsarna, stötdämparn. Nu har jag just vridit av bulten till undre bärarmsfästet och beställt en ny.. Om jag fattat allt rätt så är det som är kvar över och främre bärarmsfästet och drivaxlen in vid knuten.

Bör jag byta bussningarna när jag ändå håller på och vad kostar såna i så fall?

Jag är väldigt novis på att mecka med bilar även om jag är hyfsat händig, så ursäkta om jag ställer nån dum fråga =)

Kör som försäkringen kostar!
re
169
reference
330daT -02
När jag gjorde det på min e36 (325) så var det inte roligt (böt båda sidorna)

ta me grejerna å be dom pressa ur det gamla å sätta in det nya för det kan bli tjing där med att få ut det gamla... om man inte har bra grejer...

lycka till
re
169
reference
330daT -02
På verkstad menade jag förstås :P
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
Jag hade tänkt det. verkstad alltså. Annars har jag en polare iofs som jobbar på bilprovningen. Han har en press. Vi tänkte kolla med den först.

Men när jag tar bort bärarmen, hur går det med fjädern så?

ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
fjädern kan du nog dra ut med handkraft nu.. testa o se, inte går grejjerna sönder heller!
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
Nej går sönder gör dom nog inte. Tråkigt om man skulle behöva gå till jobbet med ett fjädermärke i pannan bara typ tänkte jag..

Tack för all hjälp så länge. ska se om jag orkar krångla med det ikväll så återkommer jag när jag löst det eller vill fråga nåt annat.

an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
tja

jag har fixat ett verktyg som drar ut den gamla lagret samt trycker in det nya på plats...

måste jag fixa ett nytt hjulnav med och en bult till denna eller går det att köra på den gamla?

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.