AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.526

Vilket är ditt vildaste omkörningsminne?

Sida 2 av 2
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Här i Blekinge har vi en massa 2+1-vägar...

Körde någonstans mellan Karlshamn och Karlskrona för någon månad sedan, skulle till BMW-handlaren i Karlskrona.

Vägen var just då enfilig "åt mitt håll", det blev lite köbildning, gissade på att det var någon äldre person som låg och körde betydligt långsammare än de 110 som det stod på skyltarna.

Plötsligt ser jag att vägen blir tvåfilig så jag kikar längre fram ifall det fanns möjlighet att köra om... Bedömde att det var gott om luckor mellan de ca. 10 bilarna framför mig, dessutom så var det någon km kvar innan vägen blir enfilig igen...

Så jag växlar ner till 3:an och trycker plattan i mattan. Undrar samtidigt varför ingen kör om "gamlingen"(som jag inte ens sett...).

Lite senaer när jag fått upp en ganska bra fart(150-160) så märker jag att det är en snutbil som kör i ca. 80-90 längst fram i kön! Ingen vågar köra om... varför?

Så jag bromsar kraftigt och tvingar mig in i kön några bilar efter snuten.

Hjärtat dunkar och jag tänker: varför körde ingen om? Vad hade hänt om jag "flygit" förbi snuten i 160? He he... Getaway Blekinge...

_____Vraum!_____
Dr
342
Dredd
525d -10
Kom just på ett till, kanske inte så vilt, men ganska komiskt...

Jag körde i godan ro hem från jobbet. Hela vägen hem kör jag ca 1 mil på 50-vägar genom Malmö, de flesta är enfiliga vilket innebär en risk för att det ligger en pensionär eller en buss längst fram i en lång kö i 40. Detta händer titt som tätt, men de vägar jag kör brukar inte vara så trafikerade på de tider jag kör så det brukar inte vara för stora problem. Hursomhelst så stannar bussarna med jämna mellanrum och de har inga fickor de kan köra in i så det brukar bli köbildning bakom dem. Vid just ett sådant stopp blir det en mindre kö, ca 3-4 bilar framför mig och sedan bussen. Jag kan inte fatta varför ingen kör om bussen, så jag kör om hella raddan och trallar lugnt vidare hela vägen hem.

Väl hemma börjar det minnesvärda i denna omkörningshistorien. Efter att jag har satt mig vid min dator och kollat mail etc så ringer det på dörren. Utanför står en fly förbannad man med en cykel. Jag fattar till en början ingenting, men han frågar i alla fall om det var jag som körde den silvriga BMW:n som stod på min parkering, och jag svarar att det var jag. Han börjar skälla som en galning på att min omkörning var fullständigt vårdslös och att han minsann tidigare hade suttit i en bil och hållt på att frontalkrocka med en omkörande bil.

Jag känner mig fortfarande något frågande, men undrar om det var honom jag hade mött ca 100 meter efter min omkörning, och att om han uppfattade det som att jag höll på att köra på honom så ber jag om ursäkt, men det var inte ens nära. Men nej, det var inte honom jag mötte utan han var första bilen bakom bussen och han hade minsann sett att jag "kastade" mig in framför bussen för att inte frontalkrocka! Jag som fortfarande befinner mig i ett chocktillstånd över mannens påhopp ber honom fara och flyga så att jag kan återgå till mitt. Han förklarar då att han har polisanmält hela händelsen och att jag kommer få påhälsning av polisen snart. Jag försöker förklara för honom att jag nog inte ligger så högt på deras prioriteringslista och stänger dörren, fortfarande mycket förvånad och något road över mannens raseriutbrott.

Senare har jag kommit på att han kanske uppfattade det som att jag slängde mig in framför bussen på grund av att de har delat körbanorna åt med kullersten på sträckan, kullerstenen har små upphöjningar med jämna mellanrum (för att förstöra ens avgassystem antar jag), som jag försökte undvika att få under bilen.

Numera tycker jag bara det är en trevlig historia att berätta för folk :)

Man kan ju undra hur folk är funtade om de kör hem, ringer och kollar var man bor, ringer polisen och sedan sätter sig på cykeln för att åka och skälla ut någon för en omkörning man inte ens var inblandad i. Riktigt fegt dessutom att ta cykeln så att man inte kan kolla hans registreringsnummer. Varje gång jag kör om någon på vägen hem numera så hoppas jag att det är han och att han skall hälsa på igen.
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Ett av de mer obehagliga omkörningsminnena var med min gamla E30 320. Jag var 18 och lappen ganska färsk och polarna med i bilen. Ligger bakom en gubbe i en relativt ny Corvette Cab och kör på en smal 70 väg. När det blir en raksträcka med god sikt går jag ut i mötande fil och kör om, då ökar gubben farten så jag får gasa på ännu mer för att komma om. Gubben ger sig inte utan håller helt plötsligt samma fart som mig. OK tänker jag, han har tydligen bestämt sig för att ingen snorvalp i en BMW ska få köra om HONOM. Samtidigt ser jag längre fram att det kommer mötande bilar. M a o bäst att sakta in och gå in bakom Corvetten. De jävliga är att då saktar även gubben in (helt medvetet). Det slutar med att jag får gå över på vänstra vägrenen (halvägs ner i diket) för att undvika att krocka med mötande bilar.

Vi ägnade sen minst en timme att leta efter den vinröda Corvetten, var nog tur att vi inte hittade honom..........
Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
Vet inte om det var speciellt dramatiskt, var ju kontrollerat men ack så kul.

I tumba, lång uppförsbacke det var blött ute på gatorna. Ligger en såndär stor kranbil som kör i ca 40 km/h med ett tåg efter sig, jag längst bak.

Hade M5 e39an, fick nog & växlade ned, körde om hela ledet mer eller mindre spinnades å kastandes. Maffigt :)

Omogen man är :D
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Mina r-däcks våtegenskaper dog (greppmässigt) Kom på e4an i lätt regn låg strax runt 150kmh och körde om en övningsbil på med lätt kass på bakänden av bilen. Jag misstänker att övnings läraren annvänder mig som avskräckade exempel...i några år framåt

Snatto jag har gjort liknande manövrar, antingen så slår dom på blåljusena direkt eller så lägger dom sig 5 meter bakom en och förföljer en i några mil

Nästa gång en polisbil lägger sig ända upp i hasorna på mig så kommer jag att köra av han från vägen!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det absolut vildaste, rejs med en suzuki gsx-r...tills jag fick en flipp och körde i från han i ca 320-330km/h. (nej jag körde inte bmw utan en röd liten sportbil)
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
pelle: vad var det för en röd liten sportbil egentligen?

// M.v.h. Daniel
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Daniel, Det var en röd Porsche 930 ombyggd av strandells (5v ruf låda, biturbo maskin osv)
Att i en Ferrari 360 F1 glida upp jämsides med min gamla småstadsdåre till körlärare, ligga jämsides, ge honom en snabb blick så att han säkert såg att det var jag... och sedan stämpla upp i 200+ ackompanjerat av sedvanlig Ferrari-skönsång :)

Som tagit ur en perfekt dröm...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.