|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
randrup |
Och då tänker jag på en omkörning som skapades av situationen – och blev lite mer dramatisk än du tänkte dig (: //randrup |
|
När jag gjorde en 4-5 bils omkörning på Öland med min gamla 325 e30 cab för 4-5 år sedan och plötsligt undrar varför inte bilen "drog" mer. Efter en sekund kom jag på att jag "glömde" växla, hade bara tryckt fullt på 3an, sen slog varvtalsstoppet av. Blev lite rädd innan jag fattade att fyran skulle i. Ingen speciell dramatik men jag minns det väl, lite lustigt. |
|
Stekaren |
Skulle göra en vänstersväng på E4an då nyponet bakom mig lägger såklart ska köra om då... |
| Åkte i firmabilen, saab 9-3 aero. Två kollegor åkte med med, körde om en långtradare. Helt plötsligt som i en magisk lucka dyker en bil med husvagn upp framför mig. I stundens hetta trampade jag gasen i botten och hann köra om, med mina två kollegor skrikandes rätt ut. Dessutom satt en av dem och pratade med min chef i telefon. Hade dessutom bara jobbat på firman i 3 månader. Hade puls något över viloläge efteråt. | |
|
Körde lastbil på E20 strax efter Vårgårda o kommer ifatt en postekipage. Posten kör åt sidan, vägen är brett så jag kör om o möter en lastbil samtidigt i lugn o ro. Då helt plotsligt kör om mig en kamikazze motocyklist i samma stund som jag möter den andra lastbilen!!! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Körde min gamla e32 730i. På inlandsvägen mot östersund på vintern. Närmar mig en långtradare kastar i 4:an och börjara köra om.. När jag kommit förbi halva tradaren får jag möte längre fram. så jag trycker lite extra på gasen (ca 110 km/h) bakänden flyger ut på 45 graders sladd och kör även förbi hela tradare innan jag hunnit räta ut stället.. Helt sjukt.. klarade allt bra iaf.. lite rädd efteråt! |
|
|
Det var i baksätet på farsans Volvo 240 när vi blev bogserade av hans polare Sven-Erik i en MB 300 i 110-120km/h med en 2meters lina i slutet på 70-talet, då åkte vi om ALLA! När jag körde budbil på 80-talet skulle jag köra om en bil men han stängde mig så jag fintade och tog han på insidan... dålig idé! Han prejade mig ner i diket och det slutade med ett besök på polisstationen, polisen sa att vi var lika dumma i huvet båda två sen fick vi åka därifrån! Sedan dess kör jag hellre åt sidan och undviker att stressa men kan gärna sträcka ut om motorvägen är ren, föredrar alla former av bankörning numera. |
|
|
detta var min första vinterkörning och första året jag hade körkort så skulle jag hämta en polare 11mil bort för vi skulle festa senare på kvällen i luleå på hemvägen får jag kast på bilen i 120km/h i en kurva samtidigt som jag pratar med min kompis som dricker öl i passagerarstolen bilen kastar ut och jag rycker kryckan för att jag ville få stopp på bilen (vet inte vad jag tänkte på) och bilen snurrar runt och bakändan tog i snökarmen och bilen studsade ut på vägen igen i ca 100km/h kompisen bredvid tittar bara på mig och ler och säger: jaha det var det det och så fortsätter vi vidare men i betydligt lugnare tempo tror vi diskuterade det hela kvällen sen om vilken djäkla tur jag hade jag sa givetvis att det var skicklighet,hehe |
|
|
Låg bakom två långtradare på en mindre väg i Jämtland. Kurvigt var det och föga möjlighet till omkörning. Men så blev det en lång raksträcka med god sikt och inget möte. Växla ner, blinka och börja köra om. När jag var framme vid bakhjulen på dragbilen, fick han samma idé som jag. Och började köra om, svängde ut och prejade mig duktigt. Det verkade bli trångt, så jag stampade på hejdarn och var beredd att välja diket, då plötsligt vägen breddades av en busshållplats i mötande körriktning. Så jag fick det utrymme som behövdes för att få ner farten komma bakom igen. Litet darrig var man ett tag därefter... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hehe värsta omkörningsminne... måste varit på den smala vägen med mötande trafik strax efter färjeläget i puttgarten, bilen var en BMW 750ia E32 och bakom ratten satt en "halvgalen" tyska som absolut skulle köra om varenda bil för att spara några sekunder, trots att de var mitt i värsta semesterrustningen, och bägge filerna även mötande var fullt trafikerad. Med blinkade heljus och vänsterblinkers och ständiga kick-downs flög vi frammåt i ca 150-170 km/h, och tvingade såväl mötande trafik som bilarna i våran fil långt ut i (den obefintliga) vägrenen, dom svarade med att tuta och blinka på oss frenetiskt.. Påstår absolut inte att jag är något föredömme i trafiken, men denna körningen tyckte även jag var lite i värsta laget.... BMW CS #5139 |
|
|
såna minnen har jag alltför många av tyvärr ... men de värsta var nog när jag skulle köra om en långtradare, såg inte så mkt framför den men det värkade va en raksträcka med inga mötande fordon så jag tryckte plattan i mattan och drog iväg när jag kom upp jämsides med den märkte jag att det kom en snabb vänstersväng (bråttom och stressad som ja var märkte jag inte gullinjen tidigare) och det värsta var att ur kurvan kom en till långtradare ! vet inte om de hade varit klokare att bromsa sig tillbaka bakom långtradaren ja försökte köra om eller trycka ennu mer på gasen å försöka komma förbi men jag valde det sistnämnda i all hast.. hann precis in i egen fil innan långtradaren svischade förbii.. den tutade och kom så nära att ja trodde "himlen/helvetet nästa" men ja hade osannolik tur. kollar noga innan ja påbörjar en omkörning nu ^^ |
|
|
Har bara ett riktigt narigt minne. Tre-fyra veckor efter jag hade tagit mitt körkort och skulle köra till skolan så skulle jag (helt meningslöst eftersom det var tre kilometer till skolan varav ca en halv kilometer på landsväg) prompt köra om väglusen i bilen framför. Detta var i tyskland och hastighetsbegränsningen var 100 km/h på landsvägen. Jag började omkörningen innan bilen framför hade nått upp i den hastighet han tänkte hålla, varpå omkörningen tog väldigt lång tid (min Golf GT med tre passagerare och 90 hK gjorde ju inte saken bättre). Jag mötte en bil som fick kasta sig ut i väggrenen för att inte frontalkrocka med mig. Pulsen var ganska hög efter det tillbudet. Till saken hör också att när jag väl kom fram till skolan och hade matematik senare under dagen visade det sig att det var min lärare som hade kört den mötande bilen. Han berättade hela historien för klassen och skällde ganska bra på mig. Man fick skämmas som en hund. |
|
| mitt vildaste minne är typ varje vardag jag blir påmind om dessa pensionsgubbar som inte hänger med i trafikens rytm, sällan har de ihjäl någon fysiskt men oftast psykiskt, ibland ligger man bara allmänt bakom dessa tidigt på morgonen då dom ska och handla eller på eftermiddan då de är ute och pensions kör, ibland kan man se dom senare på dagen också med en svans bilar efter sig, oftast kör de volvo (såklart), dom är lätt att känna igen för hela bilen ser alltid ut som den var köpt igår hur gammal den än är för de kör så sällan, alltid segdrar de 80 på 90väg eller 40 på 50väg, dom förstår inte varför avstånden till bilar bakom oftast är mindre än för andra. Sen då man ska om så gasar dom alltid på och blinkar osv.!!!!.... och kör dom inte bil så står dom bara allmänt mitt på vägen som idag för att gå ennu saktare åt sidan då dom ser en BARA för att dom är pensionärer som inte kan kör bil och ser nån som fortfarande kan få upp den, desa griniga gamla gubbar... | |
|
Mitt var dramatiskt; Skulle övningsköra med pappa hem till tjockhult (stockholm) från köping, det här var för 20 år sen på den gamla smala vägen (med vägren). Det var September/Oktober och mörkt, runt kl. 20.30. I det lätta regnet så börjar vi åka och det är trafikstockning in mot köping så man blir nästan bländad av alla bilar, det var skyltat 70 men tror jag körde runt 60 Helt plötsligt anar jag en bil som kör mot mig i min fil och utan att reflektera så girar jag in i vägrenen och försöker se bakljusen men det är omöjligt att urskilja nåt. Dan efter så läser jag en större notis om en dödlig frontalkrock på vägen mellan köping och sthlm och visar (min) pappa den, det var en tjej och hennes pappa från köping som var ute och övningskörde och dog, kommer inte ihåg om den i omkörande bilen dog också... |
|
| Igår var det en idiot i en vinröd E36:a som gick ut och körde om en tradare samtidigt som han mötte mig i en kurva utanför Kilafors. Trodde jag skulle bli av med backspegeln fast jag fick gå ut i gruset. Borde egentligen gett honom en tackling, men vi höll 100+ bägge två så det hade kunnat sluta lite väl illa... | |
|
En sen kväll för några år sedan, på RV32 mellan Tranås och Eksjö kom jag ikapp en långtradare. Det var tio minusgrader, snöade lätt och tradaren drog upp bra med snörök. På en raksträcka i en lång uppförsbacke började jag dra om tradaren, utan att inse att det låg en till tradare 100 m framför som drog upp så mycket snörök att jag varken sett den eller den mötande lastbilen som plötsligt dök upp rakt emot mig när jag var mitt för dragbilen.... bromsa var inte att tänka på i halkan, så det vara bara att hålla ner och hoppas jag skulle hinna styra in innan mötet. Jag klarade det med ett dasspapper emellan till både den mötande och den omkörda lastbilen, men när jag kom till Eksjö var jag tvungen att stanna för att lugna ner mig. Sedan dess undviker jag att köra om i mörker och snörök..... En annan gång, i min gröna ungdom, kom jag en midsommarafton på RV72 mellan Uppsala och Sala. Det här var i mitten på 70-talet, när vägen fortfarande var smal och krokig bitvis. När jag kom fram mot ett backkrön, såg jag plötsligt att två långtradare kom mot mig, helt jämsides. Vägen var som sagt smal, det fanns inte en chans att vi skulle få plats alla tre i bredd... det var bara att sikta där det såg minst farligt ut, och styra rätt ut i spenaten. Jag hade sån tur att jag hamnade i en fårhage, och det var bara lite björksly och ett elstängsel ivägen. Fåren blev ju skräckslagna, precis som jag, men bägge tradarchaffisarna hade vett att stanna, och fårbonden hade hört oväsendet (från fåren) och kom till undsättning med sin traktor. Jag blev uppdragen på vägen igen, utan andra skador än en rejäl chock och en avslagen backspegel. Kanske har man sin lyckliga stjärna att tacka för att man lever idag.... /// Gunnar E. |
|
|
Vad fansen sa du till chaffören? MVH Christofer |
|
|
En hel del... men bägge två var djupt ångerfulla, och förhoppningsvis lärde dom sig något. Fast det är nog glömt nu, det här var ju drygt 30 år sen.... /// Gunnar E. |
|
Lars Jakobsson |
Ligger på Landsväg 50, bakom en långtradare..det regnar och är mörkt. Kommer till en raksträcka och går ut för att koll om det är lugnt. Längre bort på raksträckan kommer en mötande, men han verkar vara åtminstonde 400m bort så jag börjar köra om. Långtradarn drar upp mkt vatten så det är lite svårt att se ordentligt, när jag befinner mig precis mittför långtradarn möter jag den andra bilen! Det visar sig att hans ena framljus var sönder och han hade inget parkeringsljus heller så missbedömmde avståndet fullständigt. Med jävligt liten marginal lyckas vi alla 3 få plats i bred..men det var grymt nära :(. Min älskling: Länk |
|
Kanske inte så vilt, men i alla fall ett kul omkörningsminne är när jag förra sommaren körde på motorvägen mellan landskrona & HBG. Jag höll ungefär 160 Km/tim. & blir omkörd av en Ferarri med efterföljande Saab. Bakom ratten i Ferarrin satt ingen mindre än våran kung & i Saaben troligtvis två livvakter. |
|
|
Kör på E6an mellan gbg och varberg kl 19 ungefär, en varm sommardag. Halva resan mot vbg njuter jag av körningen med 330in, solnedgång, perfekt väder och nästan inga bilar på vägen. Kan det bli bättre o "testa" bilen litegrann. Så jag kör i högra filen, får upp bilen i över 200 km/h (korkat jag vet!) och ser två bilar köra i samma fil som jag 5-600m framför mig. Ville inte avbryta spänningen så jag blinkar så klart o byter fil 2-300m ifrån, kollar på mätarn som nu pekar 240 km/h! Det enda jag tänker är "hoppas att nån av bilarna inte byter fil nu" 100m kvar händer det!! Föraren missbedömmer min hastighet och börjar köra om bilen framför, jag tvärbromsar och bokstavligt talat STÄLLER mig på bromsen! Bilen flyger fram med skrikande däck i den farten och jag blir som paralyserad. Föraren fattar äntligen och kör in i högerfilen i sista sekund o jag svischar förbi som en galning fortfarande med hela min tyngd på bromsen! Jag kan säga så här att det man ser på filmer när folk i nära-döden situationer får upp massa bilder o minnen plus massa andra skit framför ögonen, du det där e ingen bu***hit kan jag lova er! Som tur blev ingen skadad och nu kör jag betydligt lugnare iaf :) /// Bimmarkomanen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.