AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
689

Värdering på en 316i -93

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Ska kanske avyttra min E36 och skulle vilja ha ett ungefärligt slutpris på en sådan dvs inte annonspris. Lite info:

* Calypso-rot metallic
* 4-d
* Välservad, bok finns
* 23000 mil
* Mörkgrå inredning
* Taklucka
* Lilla färddatan med yttertemp o klocka
* 16" 328i Original paralell-eker sommarhjul
* 15" Original E36 Alu på vintern
* Renoverad topp (kam, vippor, lyftare, oljerör) för ca 1000 mil sedan.
* Besiktad och skattad
* Importerad 2000 och en brukare innan mig i Sverige.
* Bra bruksskick, ej stylad eller undomshärjad, helt original förutom nedlackning.

Sen så om jag säljer så ska jag skriva mitt namn i annonsen och ta vettiga bilder, nåt som verkar vara ovanligt när E36:or ska säljas. :)

Så vad säger ni?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

24500kr plus minus 3 papp :)

Men alltid svårt att sia om slutpriset,men den torde ändå vara mer lättsåld idag än "igår" med detta bensinpris..

Mvh Janne.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Det tråkiga är väl att bilen har en av Bmw:s sämsta motorer som är felkonstruerad och behöver kamremsbyte lika ofta som man byter kalsonger! Skulle tro att du kan få 20k men inte mer.

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
M40 har dåligt ryckte, vilket till viss del är sannt. Man åker på lite kamremsbyten ungefär vart annat år (iaf jag som kör dygt 2000 mil/år), men i övrigt lever den på bra så länge man sköter den som man bör. Eftersom kammen mm. redan är bytt på den tingar det ett hägre värde anser jag eftersom kommande ägare inte behöver tänka på det, brukar ligga många E36:or med M40 ute strax över 25k där kammen inte verkar vara bytt. Att man sedan åker på kamremsbyten med jämna mellanrum är ju en ganska liten kostnad.

Jag skulle tippa på att du kan få någonstans mellan 20-25k beroende på skick (rost), osv. Om du inte har bråttom med att bli av med bilen kan du nog hamna närmare 25k. Detta förutsatt att övriga delar är i hyffsat skick, som spindelleder, bromsar, länkarmsbussningar osv.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Tack för förslagen, var väl ungefär i dom regionerna jag trodde.
Och som ni skriver så är M40:n inte BMW:s bästa motor, men det är ju bra att kammen är bytt så slipper nästa ägare bry sig om det (gjordes på firma för bortåt 12.000:-).
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...spelar egentligen ingen roll att M40 har rykte om sig att vara en "något sämre" konstruktion än andra(i princip bara "BMW-nördar" som anser det,nästan :))...
I den "ligan" som en 316i spelar i finns det spekulanter som räcker till ändå(tror jag) och bara vill ha en hyffsat billig bil till ett som man kanske tycker bra pris jämfört med andra bilar..

Men när nu toppen dessutom nyligen är fixad(det viktigaste iaf) så anser jag att det torde vara ett bra köp oavsett "motor rykte bland entusiaster" ;)

Den drar ingen olja väl?

Mvh Janne.
Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Sålde nyligen en 325iA -94 i fint skick. Också importerad, också servad och fixad (rostlagad, ny servo etc. på verkstad). Hittade inga köpare på 35000:-, sänkte priset till 25000:-. Inga köpare. Till sist köpte en granne kärran för 17000:-... Måste ju bli av med bilen, ny bil var redan köpt och det är ingen lek att ha två bilar i Stockholms innerstad!

De e inge kul att sälja bilar idag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.