AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
516

Hur kontrollerar jag ägare på imp BMW?

Ro
36
Roberts
M3 coupé -96
Funderar på att köpa en M3 av en privatperson i sverige, han i sin tur importerade bilen från Tyskland. Hur kan jag kontrollera att bilen till fullo är betald när han står som förste ägare i Sverige? Jag vill ju inte köpa en bil som är skuld på..
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
säljaren måste intyga att bilen är till fullo betald skriftligt på köpekontraktet, då är du friad.

full fart spar tid
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Mattias1, är du säker på att det räcker ? Jag tror du åker på att betala ändå, även om man skriver så. Lånegivare ska ju ha sina pengar, och då är det du som köpt bilen som åker på det, om inte den förre ägren betalar.
netsix
Om killen köpt bilen i tyskland är det ju ingen fara.
Ägare av brief=ägare av bil=bilen betald

/netsix
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
netsix, men han kan ju har belånat den i efterhand , det är ju inte omöjligt. Nu är jag nitriskt, men det skadar aldrig att vara extra försiktig.
netsix
Har han belånat den i efterhand så TROR jag att man måste ta ett lån på banken och då tar man det personligen. Men som Mattias säger se till att man skriver på kvittot att bilen är till fullo betald.
Det tyska systemet tycker jag är klockrent, där har långivaren briefet tills att bilen är till fullo betald, därmed kan man inte sälja bilen om den inte är betald, om man nu är medveten om att man är tvungen att ha briefet för att äga bilen.

/netsix
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
netsix, håller med, en del av det Tyska systemet borde införas i Sverige. Lika som TSV har en pinne i registret för om det är ett Leasing bil. Så tycker jag att om en långivare belånar en bil, ska den anmäla det till TSV. Så att man kan kolla det. Annars borde inte långivaren kunna ha rätt att ställa en annan ägare tillsvars.
netsix
From den 1 januari så måste man fylla i att bilen är belånad på bilregistret även om det inte är leasing. Så när jag säljer en bil på avbetalning via ett finansbolag så måste jag fylla "kred" i en ruta och i en annan ruta när kredittiden går ut, även vem kreditgivaren är.
Ett steg i rätt riktning.

/netsix
Ro
36
Roberts
M3 coupé -96
Smart att skriva in i kontraktet att bilen är till fullo betald. Vågar nog slå till snart. hehe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.