|
|
|
|---|---|
|
Hur är bmw 525 touring (e39) på vintern? värme, halka mm. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Med bra vinterdäck funkar den mycket bra tack vare bilens viktfördelning och det väl fungerande ASC/DSC systemet, värmen är helt OK ///MVH Hasso Länk |
|
Touringen vet jag inget om men skillnaden mellan touring och sedan (530) som jag har kan inte var milsvidd precis. Funkar klockrent med värmen, halkan kan väl vara lite knepig ibland, men det beror nog på de många hästarna under huven :) DSC fungerar bra med. kan ju kopplas ur för lite roligare framfart om man så vill. Har inget att anmärka på e39:ans vinteregenskaper alls faktiskt. Kör med förstånd så händer nog inget. Andras framfart kan du ju ändå inte påverka. Niklas Fransosen |
|
| Funkar bra då dom har antispinn ASC+T och antisladd DSC III. Men se till att ha bra gummi på bilen för ingen elektronik i världen kan kompensera avsaknaden av grepp. Här har du ett vintertest som AMS har utfört. Lite seg länk men den funkar om du ger den lite tid. ---> Länk | |
| Oj vad det rasslade till i tråden. Hinner knappt skriva klart... ;) | |
|
Jag skulle säga bra för att vara bakhjulsdrivet men... bakhjulsdrivet. Jag har haft en del otäcka släpp med 5-serien sedan i vinterväglag. Bra gummi, inte för feta däck och gott förstånd borde räcka långt. Ser själv fram emot min första vinter med 540, skall bli intressant. /Fredrik |
|
| Kan även tillägga att med orginal lättvikts 15" tummare och M-sportpaket så blir den något låg på vintrarna om man skall forcera hinder eller den sedvanliga backhoppningen över hastighetshinder. Skulle rekomendera något större dimension typ 16" eller så. Men det funkar ändå... | |
|
Med sportchassi är den som sagt lite låg, har väl knäckt en och annan luftstyrning vintertid Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Fungerar utmärkt som vinterbil. Både tidigare Volvo och E46 var lite spårkänsliga, men E39 ligger fint på vägen. Tilläggas att jag kör rätt så lungt när väglaget blir sämre, men det gjorde jag ju även med tidigare bilar så E39 känns tryggare än nämnda bilar, vilket till viss del kan bero på DSC:n, men det är sällan lampan blinkar när jag kör. Värmen fungerar tillfredsställande men det uppkommer mer imbildning än i Volvo. n.b. Jag har kört och kör alltid kombi/touring, sedan vet jag inget om. Mvh Mikael |
|
| Har nu läst vintertestet och det var ju inte dåligt av Bmw att komma tvåa. Nice! | |
|
Har kört både 540iAT och 530iAT med 235/45-17 dubbfria däck på vintern och tycker att bilarna uppträder stabilt och tryggt. Skulle man köra med 16" dubbat så gör det ju knappast saken sämre. Nu är ju vinter och vinterväglag en definitionsfråga och jag härjar mest i Skåne...;) ___ //Ulf |
|
|
Fungerar utmärkt på vintern. Kör 16" 215 breda friktionsdäck och det går som tåget! 1,8ton är bra för att pressa ner däcken ordentligt i snömodden på motorvägen :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Härlig vinterbil.mums... kör med 215/16 Dubbat förståss. Min bil Länk |
|
|
Har inte själv upplevt att E39 är en dålig vinterbil snarare tvärtom, värmen kommer fort ifrån kupefläkten även stolsvärmen, har även en andra bil en V____945 och den tycker jag funkar bra i vinterväglag trots stenålderskonstruktion sedan snålar jag inte på däcken utan kör med Gislaved Nordfrostare som ligger mig varmt om hjärtat. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.