|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har byggt ett interface enligt tråden carsoft. Har provat med mjukvaran Carscanner, men jag får ingen respons. Har även provat med "proffs"utrustning men med samma resultat. Har någon tips på hur jag skall gå tillväga för att felsöka? Bilen är en E34 520-92. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Nja, exakt vilket CS-interface? De senare har processor med program just för Carsoft osv, funkar inte med annan mjukvara. Just Carscanner känner jag inte igen så där på stört, är det möjligen ett OBD-II program liknande Freescan osv, isf är det ett OBD-II interface du behöver. Det finns en mjukvara som heter BMW-scanner som påminner om Carsoft, men även detta program har ett eget interface. FP |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det är inget CS interface utan: Länk Har även provat med grannens CS men med samma resultat. Lika för när NFS testade. De kunde inte få kontakt :( Några förslag på hur jag skall gå tillväga. Det jag vill åt är att få ut felkoderna i 1:a hand. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
OK. Det borde fungera, verkar nästan som det är fel i motorstyrningens datorutgång (RX och TX-line). Jag har själv varit ute för att BMW inte fick nån kontakt med bilen via sin verkstadsdator, en tid efteråt funkade det igen. Sen dess har jag testat flera gånger utan problem, varför det strejkade får vi nog aldrig veta tyvärr. FP |
|
Oki! Har du förslag på hur man kan kolla det? Skall jag ta kabel för kabel och t.ex ohm mäta för att utesluta kabelbrott? Kan jag mäta på annat sätt osv? Tacksam för alla förslag (även de dirty ones ;)) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Önskar jag hade lite förslag på lager... Kabelmätning går ju alltid att göra men sen blir det nog svårt att komma djupare. Jag har inte så mycket info om E34, på E39 passerar diagnosbussen även instrumentklustret, förvånar mig inte om detta funkar som hub osv. Jag tycker mig minnas att jag läste förr på nätet om E39 (och även E34) att diagnosuttaget i motorn finns (fanns) i en del avvikande varianter vad gäller placering av bl.a TX/RX pinnarna. Någon av dom finns även på två positioner, en gällde för 4-cyl och en för 6-cyl och upp. På vissa inteface lägger man ihop de två, på andra väljer man en av dom osv. Systemen uppgraderas och ändras ibland vid ett visst tillverkningsdatum, men ändringarna spiller över både bakåt och framåt tidsmässigt när man testar i praktiken. Ett exempel är den revidering av el och kommunikation på E39 som gjordes från 9/99 (då min råkar vara byggd) men vissa egenskaper som infördes då fanns en tid innan på en del bilar, andra kom efteråt på andra osv. Ett annat exempel är flyttning av diagnosanslutning från 20-pol i motorn till OBD-kontakten i kupén, infördes under -01, men ändå finns det bilar av modell -00 som kan köra diagnos från kupéuttaget. Båda uttagen har fysiskt funnits i bilarna från c:a -98 i EU, i vissa fall har även båda (innan -01) haft både vanliga diagnosbussen och OBD-bussen framdragen till båda uttagen. Förmodar att man mjukvarumässigt aktiverar vilket uttag som skall göra vad osv, med avsikt på diagnos osv. Senare modeller har inget uttag i motorn längre. FP |
|
|
Jag har lite dålig koll på när man bytte comm interface men på min fungerar endast programmet "bmwscanner" och då med inkoppling på uttag 15 och 20 i diagnosuttaget. Spänning till comm interfacet togs också från diagnosuttaget Tänkte att det kunde vara samma på din. FAF |
|
Oki! Jag får prova lite varianter med pinnarna och se. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.