AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.283

Avbländbar backspegel...

De
145
Dexx
523 E39
Hej .har en kan tyckas löjlig fråga men relativt nybliven BMW ägare så...Jag har en innerbackspegel som inte ser ut som en traditionell backspegel(dels är den mkt "fetare",samt att den har ett vred i nederkant med nr 0 och 1 på)vad jag undrar över är om den är automatiskt avbländbar,om så hur vet man att den fungerar...vore mkt tacksam för hjälp M.V.H Dexx
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Din spegel har inte aut avbländing. Den ser ut på ett annat sätt.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Det beror på om det finns en liten fotocell på insidan av spegeln (oftast högra hörnet). Det finns ett antal olika utföranden på dessa speglar bla. den med vred 1/0 på. Likaså ska det finnas en fotocell på framsidan.

Mvh Jocke W

sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Dexx: Du ser både på backspegelns glas (det är lite gulaktigt) samt på den fotocell som Jocke W pratar om. Fotocellen ser ut som en liten klar prick i spegelglaset.

Jag kan ha fel i detta : men jag tror att om du har automatisk avbländning så har du också det på sidospeglarna dom är i såfall avsevärt mycket mörkgulare än vanligtspegelglas.

Jag har hela satsen i min bil med automatiskt ned-vinklad högerspegel vid backning och det står det också i din servicebok om du har, titta i utrustningskoderna.
Hej.
Något sent svar :) (kanske finns det ändå nytta av svaret) Undrade nyligen samma sak. Kollade i instruktionsboken till min E34 (tryckt 93) och på sidan 27 står svaret. Det är enkelt testat genom den beskrivning om hur den ändras vid backväxel. Gör så här: Placera den i läge 1. Lägg i backen och se om den ändras till läge 0. Gör den inte det är du precis som jag, utan automatik.

Mvh
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Sitter det inte ett "öga" mot framrutans utsida också, jag har i allafall det på min, och ett öga för regnsensorn.

CHS
Grejen med "automatisk avbländbar backspegel" är att den vrider sej lite när det kommer starkt ljus på den.. Det finns säkert många olika modelelr, men på min BMW från 1995 så sitter det som en liten, rund, mörk "plopp" i högra hörnet.. Förenklat kan man säga att tjock spegel (utan "vipp" plopp under) är automatiskt avbländbar. Christer: Ögat du pratar om skulle jag tro har att göra med centrallåset (mottagaren).. Hoppas mina svar har gjort nån lite klokare...?

Olio
Jag är mycket skeptisk till att spegeln vrider sig. Vi har det på vår bil och den vrider sig inte, spegelglaset blir helt enkelt mörkare (steglöst såvitt jag kan se) när ljus faller in starkt bakifrån men inte framifrån. Kan bara hålla med talkören som säger att du ska leta efter sensorn, vilket är lättast utifrån och framifrån bilen (det var troligen det ögat Christer pratade om). På vår spegel så sitter den lilla sensorn försänkt i spegeln på framsidan. Sedan sitter det ju mycket riktigt en liten "plupp" på spegelsidan också. Dock tror jag inte den har det på ytterspeglarna om du har en e34:a. Misstänker skarpt att det var en feature som kom med på e39:orna.

Mvh
sebbe_bmw
Som Zhivago säger så vrider sig inte spegeln den bli bara mörkare... Har den funktionen på båda bilarna..

Sebbe
Hur mycket får man ge för en sådan spegel med en liten grön lampa på åxå??

PH
JAg har sett en 735 med denna funktion och där rärde sig spegeln TYDLIGT, har en likadan som skall in vid tillfälle,tydligen finns det olika versioner av denna men min har även ett 3 stegsläge från vänster till höger. svag styrka-Auto-Max styrka. Enkel att koppla in då det är Plus och minus samt om man vill en inkoppling på backljusreläet så att funktionen slås ut om du lägger i backen.

Surfa in på Länk
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Min vickar då ner sig, när det kommer bländande ljus bakifrån... Är en sådan med steglös som "pcdoktorns".. Funkar bra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.