|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska köpa nya 17" däck och har med intresse följt diskussionen nedan men ingen nämner good/year. Jag snackade med gummihuset och han rekommenderade good/year F1. Nån som känner till dessa däck? 235 fram & 255 bak är det som gäller! tack för svar! | |
|
Jag kör med GY F1 på min kärra i dimmension 225/40/18 och jag är väldigt nöjd så här långt. Diskussionen när det gäller GY F1 brukar vara att man ska ha de europatillverkade istället för de tillverkade i Asien, kan dock inte uttala mig om det. Men jag körde med Conti sport contact på min VR6:a tidigare och GY F1 är lika bra tycker jag, dock så upplevde jag conti sport contact som mindre tysta.. //Robban BMW CS #4729 www.robertgustavson.com |
|
|
GoodYear Eagle F1 är ett fruktansvärt bra däck. Se till att det är E märkt bara eller tillverkat i europa, annars är det skit precis som det står i Aftonbladet :-) Kör själv med F1 225/45/17. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är nog väldigt prisvärda däck. Asien importen borde väl ha försvunnit nu eller?? Skiljde ju på gummiblandningen ,de var inte avsedda för våra temperaturer.Blev stenhårda och såphala, enligt någon skrift någonstans. MVH Hasso |
|
Utan E-märke är däcket inte godkännt för trafik i Europa. Dvs om polisen eller bilprovningen ser det (mycket liten risk dock!)får du körförbud. Värre är nog att vissa försäkringsbolag ibland kollar detta vid en eventuell olycka. Om du ej har E-märkta däck minskar eller uteblir din ersättning. Mvh Johan B |
|
|
Jag köpte en uppsättning 17" med GY F1 från Gummihuset. Visade sig vara Taiwan däck, och som Hasso skriver var de inget bra vid väta. Kolla noga att du får Tysktillverkade. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
hasso: Asienimporten av Goodyear-däck verkar bestå, tittade precis på www.alven-ingvarsson.se som har två benämningar av sina Goodyear Eagle-däck. Det ena heter "Goodyear Eagle F1 EU" och det andra helt enkelt bara "Goodyear Eagle F1" vilket måste betyda att det är ett asientillverkat däck eftersom det är billigare än "EU-däcket" i motsvarande dimension. På ett 225/45-17 däck skiljer det 335:-/däck (EU = 1.685:-). Det som känns än mer oseriöst är att företaget har samma beskrivning av båda däcken: "Enastående grepp på torr och våt väg. Rotationsmönster. Mycket tyst." Fredrik M: När köpte du dina GY F1 däck från Gummihuset? På deras hemsida står det ju "originaltillverkade", man får ju känslan av att det betyder europatillverkade men det kanske är en helt annan sak...? roadZter |
|
|
Det är nog 3 år sedan tror jag, däcken är uppslitna och bilen såld. På den tiden stod det inget om tillverkningsland... så det var inte mycket att göra. Men om jag hade betalt fullpris hade jag bråkat, det vill jag lova. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Där ser man,hoppas att de flesta är medvetna om det. orginal tillverkade kan ju betyda nästan vad som helst. För ett eu F1 är ju ett bra däck som inte borde dras ned av sånt här. Jag lurar lite på en sak, jag begärde in en offert från Molway förra året med M-line + GYFI om de kunde garantera nollbalensering och perfekt rundhet. Men då kunde de inte rekomendera GY F1 undrar varför?? asien däck??? vad vet jag. GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
|
Det finns en anledning till att gummihuset alltid är billigast: Däck fån ASIEN !! =========== V8-power |
|
|
Se till att få den andra generationen av Eagle F1 Europa. Den är mer slitstark och greppar bättre på halt vått underlag. Enligt MM har den bättre slitstyrka än Michelin Pilot S samt lägre buller. /KJELLE |
|
|
Helt korrekt av Kjelle ! =========== V8-power |
|
|
Har precis köpt 4 st GY Eagle F1 från gummihuset. De är tillverkade i Thailand. Utvärdering kommer. Än så länge kan jag konstatera att de var lätta att balansera och att de bullrar betydligt mindre än mina dubbfria vinterdäck. Erito är fel ute när han skriver att alla däck tillverkade i Asien är skit. Vad Collin varnade för var i första hand ryska däck. Vidare skriver Collin att slitstyrka är mer prioriterat än våtgrepp på många däck tillverkade i sydostasien. Han avslutar dock sin artikel lite paradoxalt med; "Vill du vara säker: välj välkända fabrikat". -Vilket däckmärke är mer välkänt än Good Year?? Vad gäller bilprovninngen så uppger de på sin hemsida under "Frågor och Svar" att man ej kan få körförbud pga "felaktiga däck". Det som kontrolleras är; om däcket är skadat, mönsterdjup och att ej odubbade/dubbade däck används tillsammans. För att vara på den säkra sidan angående märkning, helbilsgodkännande etc. så ringde jag upp Bilprovningens tekniska support där man uppgav att om man monterat däck enl. den/de dimensioner som uppges i instruktionsbok/helbilsgodkännande och dessa däck är märkta med rätt 1) Hastighetskod 2) Belastningsindex så är även denna kombination godkänd -oavsett DOT eller E-märkning Den som lever får se. |
|
|
Jag ringde för en timme sedan till Gummihuset och frågade om just tillverkningsland för Goodyear Eagle F1. Tydligen beror det på vilken dimension man är ute efter. Jag vill ha 235/45 -17 och då är de tysktillverkade enligt säljaren. Nu funderar jag att sätta dem på fälgar av storleken 8,5*17. Fälgen heter Super Alpina och är i serien "Specialen 3" från Gummihuset. Är det någon som har erfarenhet av fälgar från Gummihuset som är kopior av BMW originalfälgar? Micke |
|
|
Eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av däcken vill jag inte uttala mig om varken kvalite eller körbarhet. Jag skulle dock aldrig köpa dessa då jag fått uppgifter på att just försäkringsbolagen kan sätta sig på tvären om nåt händer. Böter från farbror blå kan man väl leva med... Mvh Anders S. |
|
|
Japp jag köpte M5 e39 kopian, har inte haft dom på bilen än med kvalitén på lack mm är jätte bra, sen vet man inte hur som uppför sig med däck och på bilen men jag tror inte det blir problem hoppas då inte det iaf Patrik L |
|
| Jag har Eagle F1 från förra året på alla bilar just nu. Inga problem alls. Som mest 40 gram vikter på en fälg. Jag behöver byta en uppsättning snart och det kan eventuellt bli Bridgestone istället men det beror på vad min handlare har i lager. Jag har endast BBS och Alpina original fälgar vilket kanske gör däcken lättare att balansera. Jag har även tidigare kört på Thailands F1:or när det inte fanns några Tyska på lager och enda som jag märkte var att Thai-däcken var lite halare när det var under +5 grader och regnade jämfört med Tyska F1:or. Livslängd och torrgrepp var lika. Prisskillnaden är bara ca 200.-/däck så om man inte lever på enbart makaroner och blandsaft så köp Tyska F1:or i stället. Vad det gäller kopior av original-fälgar så är ibland kopiorna av sämre aluminiumkvalitet och tyngre. Ett KBA-nummer i fälgen tyder på att någon form av kvalitetstest har utförts. | |
|
Nu har jag letat fram en gammal Teknikens Värld, 15/2000, där de testar följande: Conti Premium Contact 1850:-, DaCapo NRJ Sport 1000:-(regumm.), GY F1 EU-tillv. 2325:-, GY F1 Thai-tillv. 1595:-, Pirelli P Zero 2795:-. Testförare var Peggen Andersson, bekant man i ett visst tyskt bilmärke! Däckstorlekar 225-235/45-17 utom Conti som var i 225/55-16. Broms på torr asfalt: 1. GY F1 EU, 39.4 m 2. Pirelli, 40.3m 3. Conti, 40.4m 4. GY F1 Thai, 41.6m 5. DaCapo, 41.8m Broms på våt asfalt: 1. GY F1 EU och Conti, 47.8m 3. Pirelli, 48.8m 4. GY F1 Thai, 49.8m 5. DaCapo, 53.2m Varvtid på Falkenberg (snitt/8 varv): 1. Pirelli och GY F1 EU, 58.6 sek 3. Conti 59 sek4. GY F1 Thai 59.6 sek 5. DaCapo, 62.6 sek Som synes är GY F1 EU är ett utmärkt däck medan GY F1 Thai fick följande omdöme; "Thai F1 är varken uselt eller livsfarligt. Visst är det något sämre än den tyska versionen både vad det gäller varvtider och bromsegenskaper. Men livsfarligt? Icke! Snudd på ett kanonköp." |
|
| Prisskillnaden är mindre nuförtiden mellan F1 Thai och F1 EU och ett F1 Thai är mycket bättre än vissa Korea-däck. | |
Ingen dålig testförare.iofs 2 meters bromssträcka kan var skillnaden mellan lv och död, men ändå ett resultat som nog är bättre än väntat och andra asientillverkade däck.Det som är viktigt är ju rundhet och balenseringsmöjligheterna också GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
|
Jag kör själv inte på Asiendäck nu och planerar inte att göra det i framtiden heller. Testet ovan visade dock ett exempel på att det kanske är regummerade däck man skall passa sig för! Åter till påsk-whiskyn........ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.