|
|
|
|---|---|
| Varför kostar en BMW med större motor mer än en med mindre? kostar de mer i utvecklingskostnader och tillverkning eller är det bara för att en 330 ska ha mer status än en 325? | |
|
Därför att du som kund är beredd att betala mer för en bil med 258hk än en med 218hk. /Micke |
|
|
En del komponenter i bilen är ju också större dimensionerade på de motorstarkare modellerna som t.ex. bromsar med högre pris som följd. Fast i grund och botten ligger det nog mycket i det som micke skriver... /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
Jag vill nå påstå att dagens motorer i välkända märken är väldigt överdimensionerade och skulle klara bra mycket mer hästar än vad de i dagsläget gör utan att missta drivtsäkerheten. Varför de inte plockar ut mer hästar? Läs "micke"`s inlägg det ligger mycket i det. Jag kommer ihåg när Volvo släppte sin V40 T4 och 2,0t. Folk upptäckte att man med en enkel T-ventil kopplad till vakumslangen kunde plocka ut tillräckligt för att köra ifrån en V40 T4 orginal. För endast 35kr så blev din bil genast en T4 dräpare och då kostade T4:an runt 40.000:- mer. Gissa om T4:a ägarna blev vansinniga. =) |
|
| Men så enkelt är det ändå inte, fler cylindrar kostar pengar, större vridmoment kräver starkare transmission, även bromsar, större turbo och IC, mm. Det är inte helt gratis, inte ens för biltillverkare... Sen så kan man givetvis diskutera prispåslaget. Vad gäller premiumbilar som BMW så är inte effekt prispåslaget som är den stora mjölkossan utan utrustningslistan som folk toppar anrättningen med. Hur sinnesjukt är det inte att klämma dit utrustning över 100 000kr, vilket inte alls är ovanligt. Får det vara en navi för 25k? ;) Den kostar max en eller ett par tusenlappar för BMW i inköp. | |
|
Visst beror prispåslagen på status också. År 2000 så kostade en 328i med 193 hk 329.000 kr. Modellåret efter ersattes den med 330i som kostade 339.000 (i början) och hade 231 hk, samtidigt introducerades 325i, med 192 hk (en ynka hk mindre än 328i) för 298.000. Helt plötsligt fick man alltså en motor med dryga 190 hk för 30.000 lägre pris ... då kan priset på 328i inte ha berott på att drivlina/bromsar etc var dyrare, det berodde på att 328i var toppmodell medan 325i inte var det. |
|
|
Den dyrare modellen brukar ha mer standardutrustning oxå. Är väl en salig blandning av orsaker till prisskillnaden. Delvis dyrare komponenter, delvis mer utrustning och mycket fåfänga :-) Niklas Fransosen |
|
| Att prispolitik tillämpas gentemot andra tillverkares produkter förnekar jag inte. Jag bara säger att grövre prylar kostar mer även för stora tillverkare. | |
|
Priset ska inte vara kopplat till tillverkningskostnaden utan till vad marknaden är beredd att betala (utan att man går back), enligt en svensk storföretagsledare. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Helt riktigt är prissättningsprincipen beroende av vad marknaden är beredd att betala ( över breakeven). En BMW kostar inte 3 ggr så mycket som en Opel att tillverka och detsamma gäller för BMW-modellerna inbördes. Priserna återspeglar helt enkelt vad konsumenten är beredd att betala. En viss prisskillnad kan väl motiveras med olika utvecklingskostnader och möjligen stordriftsfördelar ( volymmodeller får lägre tillverkningskostnad) Framförallt är det vi konsumenter som avgör prisskillnaden på en 325:a resp 330:a. | |
|
,,,, jag tror nog att bmw lägger ner så mycket mer pengar på utveckling än t.ex opel och skoda. Något måste finasera denna kostnad, alltså bilarna. Och gämför man prestandard (effekt, bromsar etc) och säkerhet (krockuddar, bromsar också etc). Och iaf på tidigare modeller så är karrosen i betydligt bättre skick (iaf betydligt kraftigare, opelns plåt var ju som folie). ,,,,och en bmw med samma prestanda som en opel, kostade väl inte tre gånger mer? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.