AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.537

Fälgar på E46/E90

Kan man använda fälgar från E46 på E90/E91 eller är det olika bultmönster?

En kollega har kvar vinterdäcken till sin numera sålda E46:a och skulle de passa skulle det både bli snyggt och billigt. :)

/H
xcOOb
sök och titta, har för mig att den här frågan va uppe nyss och tror inte de passar..

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är olika ET på fälgar till E46 och E90. Bultmönster verkar dock vara samma. SKillnaden är inte så jättestor, runt 10 mm (lite beroende på fälgmodell, osv.). Eftermarknadsfälgar till E46 kan ha lägre ET som passar bättre på på E90 (som brukar ha kring 35 mm)
Jag gjorde en googling och såg det också, det verkar dock råda stor förvirring i ämnet. :)

Jag har bestämt mig för att köpa nya eftermarknadsfälgar och nya däck, det blir för mycket "jobb" om det inte fungerar bra från början. Någon som har tips på en bra gummiverkstad, gärna Söder om Stockholm, med bra priser och förvaring av däck?

//H
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Testade att montera dit minna gamla vinterfälgar (eftermarknadsfälg) till Z4án på min E91!
Inga problem!
Hmmm.. Varför kan inte allt vara svart eller vitt. :)

Vad gör skillnaden i ET? Fungerar det att montera eller ser det bara "keff" ut eftersom de sitter för långt in eller ut ur hjulhuset?

//H

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Skillnaden i ET kan göra att fälgen tar i bromsoken, men det beror naturligtvis på fälgens formgivning om det verkligen inträffar. Jag provade att skifta mina R-Däcksfälgar som funkat bra på 330i E46 till min nya 330i E90. Det funkade inte, men kanske hade det kunnat fungera med en något annorlunda fälgdesign. Helt klart är dock att skillnaden i ET mellan en E46 och E90 fälg kommer att göra att den hamnar för långt in i hjulhuset på en E90. Resultatet blir en smalare spårvidd, lite annorlunda geometri i hjulupphängningen och ett annorlunda utseende.
Jättestort sack för svaret, nu har jag lärt mig något nytt idag.

Jag köper nytt, för mycket meck och jag är ändå lite lätt paranoid när det gäller vinterdäcks ålder och skick.

//H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.