|
|
|
|---|---|
|
På semestern tankade jag i Ystad och på bensinstationen (Bilia) seglade en nyare Jaguar upp för att tanka. Ingen skönkörning direkt, full gas. En mekaniker från AutoClassica hoppade ur bilen (ingen skyddsklädsel i bilen) och tankade fullt. Därefter klämde han i en behållare med Wynn's PowerBoost. Efter tanken blåste han iväg lika fort som han kom. Min fråga är helt enkelt: varför klämma i en burk PowerBoost efter tankning? Någon som har erfarenhet av denna "dryck" - kommentarer? | |
Paap Reeder |
... ingen skillnad om man häller den i eller bredvid tankröret. MVH /// Paap R |
|
Har ingen aning om just Wynns poverboost men dylika tillsatser brukar användas för att höja oktanhalten 2-4 steg. Bränsle med högre oktanhalt innehåller oftast en större mängd grenade kolkedjor vilket motstår självantändning bättre. Tex den grende isomeren av butan. Sen kan man ju fråga sig varför man har nytta av att höja oktantalet i denna jagga. Två förslag. -Om man har trimmat bilen hårt är det bra att höja oktantalet för att slippa spikning -Gammal bensin kan tappa oktanhalten om behållaren inte är 100% gastät då tex högoktaniga butanisomerer dunstar lättare då de igentligen är gasformiga vid rumstemp. Om du tillsätter oktanboster återställs bensinens oktantal. |
|
| Som ni förstår så tyckte jaga hela sekvensen var märklig och närmast rutinmässig, att döma av mekanikerns agerande. Trimning var en detalj som slog mig. Rätt eller fel men jag fick känslan av att de ville få bilen att framstå som "bättre" i samband med en väntande provkörning. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av just Wynn så var jag undrande, särskilt som preparatet inte verkade helt gratis (den ligger väl på ca. 150 spänn). | |
|
Dessutom så brukar det trots löftena på dessa burkar vara svårt att höja Oktantalet mer än högst blygsamt. Att det skulle hoppa upp 2-4 steg är nog en sällsynt företeelse. Dr Tinnitus |
|
|
En seriös produkt höjer oktanen 2-4 enhelter, Det är absolut inget voodoo utan dessa produkter innehåller i stort sätt samma ämnen som faktiskt skiljer 95 från 98 oktan i pumpen. Sen finns det ju mycket skitprodukter också men det är ju en annan historia. Varför behövde då Jaggan högre oktan, inte vet jag, men om du laddar hårt med turbo eller kompressor så kan du behöva detta. |
|
|
Måhända seriösa produkter klarar det, men det är nog få sådana på marknaden. Jag minns att man för några år sedan i en Australiensisk eller amerikans tidning gjorde ett rejält test på ett gäng sådana oktanhöjande tillsatser från en massa märken, även de mest kända. Väldigt få av dem kom i närheten av vad som utlovades på flaskorna när det gällde hur mycket de faktiskt klarade att höja oktantalet. Dr Tinnitus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.