|
|
|
|---|---|
|
Har sökt men ej hittat tydliga svar. Jag undrar om man kan sänka en E34 60mm fram utan att byta till kortare stötdämpare? Det får ju såklart inte glappa i fjädern när man hissar upp bilen. Hade tänkt mig en 60 fram/40bak-sänksats från Gerth, det är ju riktigt prisvärda. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 | |
|
Nja, det låter inte som om det kan fungera. Möjligen rent fysiskt men dämparna kommer inte att fungera som dom skall = stum fjädring. /Gunnar /Länk |
|
|
Risken finns att dom börjar läcka o så kommer hela bilen vibrera. Har hört om ett fal där dämparen sprack i botten. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Det går att göra men är INTE att rekomendera. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag tycker bara det är så mycket luft i hjulhuset fram, hela 80mm mellan däck och hjulhuskant! Egentligen behöver man inte sänka E34 där bak över huvud taget. Jag funderar också på att köpa en 40mm-sats (fungerade utmärkt på min en Audi 100 jag hade, den blev mycket trevligare på vägen utan att förlora någon nämnvärd komfort) och bara sänka den där fram. Tycker som sagt det ser väldigt dumt ut med originalhöjden, speciellt som det sitter fina BMW original 17" på bilen. Jag är verkligen inget fan av styling och sådant skit men en sänkning tycker jag är rätt alla gånger. Gillar inte SUV-stuk... Bilen införskaffades förresten igår. Min tredje E34 (de jag haft innan har varit sänkta, en med Bilstein-kit och en med bara fjädrar, den var komfortabel ändå). Den är riktigt fräsch, allt viktigt som kedja och annat är bytt och bilen känns nästan som ny! Är riktigt nöjd. Särskilt med tanke på hur j-kla mycket bil man får för en "struntsumma". ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Verkar dumt att bara sänka fram pga att bilen kommer att luta framåt titta istället på trösklarna i förhållande till marken så att det är lika avstånd fram och bak. Mvh Danne |
|
|
Mötte en idag som gjort detta. Rekomenderas inte. sliter hårt på dämparna. tjacka ett kitt. Jag har just köpt ett Bilstein Sprint B8 eibach fjädrar billigt! 5900kr på ebay.de inkl frakt! good shit ___ Med Vänliga Hälsningar Robin |
|
|
Olika bud. Ja, vad ska man gå på? Trösklarnas lutning mot marken eller så lika tomrum som möjligt i hjulhusen? På min 525i hade jag Bilstein/Eibach. Funkade kanon då när bilen också fungerade som busbil, väghållningen var grym. Men den stötigheten och totala bristen på fjädringskomfort vill jag inte ha längre då nuvarande 530iA fungerar till 90% som familjetransportör. Jag har andra bilar att busa med. Så något väghållningskit är inte aktuellt. 530-kombin jag hade var sänkt, exakt hur mycket vet jag inte för det var inte jag som sänkte den, men jag skulle tippa på en 40mm. Men komforten var klart godkänd med bara sänkfjädrar. Det var dock lite för mycket luft i hjulhusen fram för min smak, det är därför jag går och klurar på en 60/40-sats. Men alla tips och tankar är välkomna! ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Vill man ha låg bil men inte stötig så kan man kolla på öhlins sortiment. Blir inte bättre än så. Dock dyrt men då får du också en helt underbar bil! ___ Med Vänliga Hälsningar Robin |
|
|
Det blev en sänkfjädersats från Gerth, 40mm fram och 35mm bak. Tror det blir bra efter erfarenheterna från min 530iT -93, bra komfort men inte överdrivet gungigt och ganska schysst utseendemässigt trots allt. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Det du skulle kollat upp är ju hårdheten på fjädrarna till de olika sänknings-satserna , om du vill behålla komforten så räcker det inte med att ha mjuka dämpare utan även fjädern behöver vara mjuk och med en mjuk dämpare(som dessutom är för lång om man använder original)och en hård fjäder så fungerar inte fjädringen som tänk , bmw:s M-chassie tror jag skulle passat dig perfekt. | |
|
Jag är inte så bevandrad vad gäller mått på hårdhet i fjädrar och dämpreturer och sådant, så det hade kanske inte hjälpt mig så mycket. Undrar hur många av dem som säljer sänksatser som ens kan svara på detta? På detta sätt skulle man ju i.o.f.s. kunna sålla bort de mindre seriösa. Jag har fått uppfattningen att de grejer som Gerth säljer inte är så hårda. Beställde korta bakdämpare till min E30 därifrån, de var inte så hårda som jag tänkt mig. BMW´s M-chassie skulle nog vara perfekt, men jag vill inte ens tänka på vad det skulle kosta. I värsta fall får jag byta senare... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| BMW M-sportchassie fjädrar kostar ca 800:- / st. Det betalade jag för mina förra året iaf. Sedan kan man ju hitta billigare stötdämpare, som t.ex. Monroe. | |
|
Jag har nu monterat 40mm-sänksatsen från Gerth på framaxeln. Ser helt rätt ut tycker jag så jag kommer troligen att skita i att montera sänkfjädrarna bak. Här är en bild: Länk ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Tycker att den ser bra ut nu både fram o bak! ;) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.