AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
813

Vad kan denna 320i vara värd?

ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Funderar på att byta min 855 t5 mot en 320i-96. Vad är 320n värd?
Den har ac (bör fyllas) elh fram osv. Vet ej om den är sv såld är inte. Likadant om den har v däck.
Den har gått 15000 mil.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Ac bör fyllas =dyrt om du har otur, säg att han/hon bor fylla den innan bytet...
Finns servicebok?kolla det sen kan man väll gå in på Vägvärket och kolla reg i sverige första ggn medmera,pris är svårt att säga utan att sett skicket.Ring tidigare ägare och få lite info.
lycka till!

Mpower
320i -96 är värd runt 35-40.000:- om den har servicebok och är i gott skick med fungerande AC. Personligen hade jag inte bytt en 855 T5 mot en 320. 320 är enligt mitt tycke en värdelös bil om man jämför att den är mer eller mindre lika dyr i drivtkostnader som en 325 men inte i närheten av så rolig att köra.
Gemini__
Inte för att det är det du frågar efter, men jag skulle heller inte byta T5:an mot 320:n.

Mvh:
Thomas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag skulle bytt direkt :)

Bakhjulsdrift,smidig sexa+att du fär en mer välbalanserad bil avgör saken :)

Ok,värdet?
Den har ju inte rullat så mycket så minst 40' skulle jag säga..OM nu bilen är i det skick du säger att den är,gör gärna ett kompressionsprov,kolla kylarvätskans färg(ska inte vara "grötigt" eller på annat sätt "oljeblandat"naturligtvis) +kolla alla elfunktioner+kika efter rost på kaross såväl som under bilen(checka efter skador på underredet också)..mm.

320 är en tillräckligt snabb(nåja,du har ju en T5 nu så visst blir den slöare än den hur som helst) bil med hyffsade ägarkostnader om man t.ex jämför med en 325:a..
Bra bruksbil helt klart.

Men provkör gärna någon 325:a och jämför är väl ett bra alternativ än att bara handla utan jämförelse mellan dessa två då..för att slippa ångra dig sedan :)

Kolla även vad försäkringspremien blir för dig...skulle tro att den blir dyrare än din nuvarande T5:a trots allt(beroende på vad du vill ha för försäkring såklart)..

Mvh Janne.
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Tack för alla tips!
Hade en 325ci innan t5an och den tyckte jag var "lagom" till mig. Är rädd att jag kommer tröttna på 320n direkt.

Killen vill ha 5000 (!) för att fylla ac´n!! Så de blir inget byte denna gången!
45000 om jag tar den som den är nu utan fungerande ac. Tyckte de verkade lite dyrt
Japsmacke: Jag gick från 855 GLT till 320 00 och var mycket nöjd med övergången. Ojämförligt trevligare körmaskin. Den var dock lite klen i motorn, hade lite för litet bagageutrymme och saknade skinn så jag bytte till E39. Går du från t5 vore det nog oklokt att köpa en 320. Satsa på en större motor. Prisskillnaden i relation till en 328 är inte särskilt stor och bensinförbrukningen identisk. Vid närmare eftertanke är 96:ans modell kanske inte en E46 och då är mitt resonemang kanske felaktigt.

Mvh
Mikael
En 323 och 328 runt årsmodell 96 ligger på ca 50-60.000:- i hyfsat bra skick. Att äns tänka på att lägga 40-45.000:- på en 320 -96 är som att köpa Aftonbladet och sedan skita i att lägga till 3kr för att få extra bilagan där all glädje finns. Visst får du en bra bil om du köper en 320 men det finns ju en anledning varför BMW gick ifrån 2liters raka 6:or efter 2001 i 3:serien.
Innan jag köpte min 320e46 hade jag en T4.Det tar typ 2-3 månader inan man vänjer sig.Fast jag måste säga att det var lite konstingt i början.Om du kan köp en 325 dem är inte mycket dyrare och du skrev själv att du var nöjd med din gammla.
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Det blir byte mot en 325 istället. Hade helst velat ha en 328. Kanske nästa gång.
Tack för hjälpen alla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.